Ο Ερνέστος Τσίλερ, ο άνθρωπος που κατάφερε να προσδιορίσει την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της Αθήνας, αλλά και επαρχιακών πόλεων, όπως το Αίγιο, το Γύθειο και η Ερμούπολη, έχασε το δικό του σπίτι σε πλειστηριασμό!
Το έχασε και το αγόρασε ο τραπεζίτης Λοβέρδος.
Τα τελευταία χρόνια ανακαινίζεται από το υπουργείο Πολιτισμού για να στεγάσει εκθέσεις του Βυζαντινού Μουσείου.
Το 1912 είχε ήδη στολίσει την Αθήνα με πολλά από τα αριστουργήματά του.
Σχεδίασε πάνω από 900 κτίρια, μεταξύ των οποίων η Ακαδημία, η Εθνική Βιβλιοθήκη το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Παναθηναϊκό Στάδιο και το Ζάππειο Μέγαρο. Το τελευταίο ήταν έργο του Δανού μέντορά του, Θεόφιλου Χάνσεν, αλλά ο Τσίλερ είχε την επίβλεψη των εργασιών.
Το σπίτι του Τσίλερ
Το Ζάππειο Μέγαρο ήταν ο λόγος, για τον οποίο ο μεγάλος Γερμανός αρχιτέκτονας απώλεσε την έδρα του στο Πολυτεχνείο το 1883, αφού αρνήθηκε να συγκαλύψει τις οικονομικές καταχρήσεις που καθυστερούσαν το έργο. Τελικά, απομακρύνθηκε και από την εποπτεία των εργασιών.
Το Μέγαρο Τσίλλερ, Μαυρομιχάλη 6, στην εποχή του υπήρξε πόλος έλξης και σημείο αναφοράς της πνευματικής και καλλιτεχνικής κοινωνίας της Αθήνας χάρη στις εσπερίδες που διοργάνωνε η σύζυγος του Τσίλλερ Σοφία Δούδου, κόρη του εμπόρου από την Κοζάνη Κωνσταντίνου Δούδου
Το 1882, ο Τσίλερ είχε αγοράσει ένα οικόπεδο στο οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τις οδούς Ακαδημίας, Σόλωνος, Ιπποκράτους και Μαυρομιχάλη και έχει συνολικό εμβαδόν 1.060 τ.μ. Φυσικά, η κατασκευή ήταν υπερπαραγωγή.
Το 1885 ολοκλήρωσε το νεοκλασικό μέγαρο, όπου κατοίκησε με την Ελληνίδα σύζυγό του Σοφία Δούδου, έως το 1912. Το κτίριο κοσμείται στην εξωτερική πρόσοψη με κεραμικές κεφαλές Καρυάτιδων, ενώ στο εσωτερικό του υπάρχουν διακοσμητικά στοιχεία υψηλής ποιότητας.
Εκεί στεγαζόταν και το αρχιτεκτονικό γραφείο του Τσίλερ. Η ζωγραφική διακόσμηση του μεγάρου ήταν δημιουργία του Σλοβένου ζωγράφου Γιούρι Σούμπιτς, ο οποίος είχε αναλάβει και τον εικαστικό διάκοσμο του μεγάρου Σλίμαν («Ιλίου Μέλαθρον»), έργο κι αυτό του Τσίλερ.
Πτώχευση και πλειστηριασμός
Ο Τσίλερ δραστηριοποιήθηκε επιχειρηματικά, καθώς δημιούργησε μια συνοικία στον Πειραιά από επαύλεις τις οποίες πούλαγε. Είχε και εταιρεία οικοδομικών υλικών. Δεν υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες, αλλά φαίνεται ότι άστοχοι οικονομικοί χειρισμοί τον οδήγησαν στην πτώχευση και έχασε το σπίτι του.
Αυτός που είχε στεγάσει κάτω από τα σχέδιά του την αθηναϊκή ελίτ. Από το 1911, το κτίριο είχε περάσει στα χέρια μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας.
Η εταιρεία έβγαλε το σπίτι σε πλειστηριασμό το 1912. Νέος ιδιοκτήτης ήταν ο Κεφαλλονίτης τραπεζίτης και ιδρυτής της Ιωνικής και Λαϊκής Τράπεζας, Διονύσιος Λοβέρδος. Το Μέγαρο του Τσίλερ έγινε σπίτι του τραπεζίτη που ήθελε μεγάλους και ασφαλείς χώρους για να στεγάσει και την σημαντική του συλλογή από βυζαντινές εικόνες και άλλα έργα τέχνης.
ΠΗΓΗ-ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ
mixanitouxronou.grhttps://www.kinima-ypervasi.gr
Το 1912 είχε ήδη στολίσει την Αθήνα με πολλά από τα αριστουργήματά του.
Σχεδίασε πάνω από 900 κτίρια, μεταξύ των οποίων η Ακαδημία, η Εθνική Βιβλιοθήκη το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Παναθηναϊκό Στάδιο και το Ζάππειο Μέγαρο. Το τελευταίο ήταν έργο του Δανού μέντορά του, Θεόφιλου Χάνσεν, αλλά ο Τσίλερ είχε την επίβλεψη των εργασιών.
Το σπίτι του Τσίλερ
Το Ζάππειο Μέγαρο ήταν ο λόγος, για τον οποίο ο μεγάλος Γερμανός αρχιτέκτονας απώλεσε την έδρα του στο Πολυτεχνείο το 1883, αφού αρνήθηκε να συγκαλύψει τις οικονομικές καταχρήσεις που καθυστερούσαν το έργο. Τελικά, απομακρύνθηκε και από την εποπτεία των εργασιών.
Το Μέγαρο Τσίλλερ, Μαυρομιχάλη 6, στην εποχή του υπήρξε πόλος έλξης και σημείο αναφοράς της πνευματικής και καλλιτεχνικής κοινωνίας της Αθήνας χάρη στις εσπερίδες που διοργάνωνε η σύζυγος του Τσίλλερ Σοφία Δούδου, κόρη του εμπόρου από την Κοζάνη Κωνσταντίνου Δούδου
Το 1882, ο Τσίλερ είχε αγοράσει ένα οικόπεδο στο οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τις οδούς Ακαδημίας, Σόλωνος, Ιπποκράτους και Μαυρομιχάλη και έχει συνολικό εμβαδόν 1.060 τ.μ. Φυσικά, η κατασκευή ήταν υπερπαραγωγή.
Το 1885 ολοκλήρωσε το νεοκλασικό μέγαρο, όπου κατοίκησε με την Ελληνίδα σύζυγό του Σοφία Δούδου, έως το 1912. Το κτίριο κοσμείται στην εξωτερική πρόσοψη με κεραμικές κεφαλές Καρυάτιδων, ενώ στο εσωτερικό του υπάρχουν διακοσμητικά στοιχεία υψηλής ποιότητας.
Εκεί στεγαζόταν και το αρχιτεκτονικό γραφείο του Τσίλερ. Η ζωγραφική διακόσμηση του μεγάρου ήταν δημιουργία του Σλοβένου ζωγράφου Γιούρι Σούμπιτς, ο οποίος είχε αναλάβει και τον εικαστικό διάκοσμο του μεγάρου Σλίμαν («Ιλίου Μέλαθρον»), έργο κι αυτό του Τσίλερ.
Το μέγαρο κοσμείται στην εξωτερική του πρόσοψη από κεφαλές Καρυάτιδων, ενώ στο εσωτερικό του υπάρχουν τοιχογραφίες και οροφογραφίες. Η ξυλόγλυπτη σκάλα οδηγεί στο ανώγειο της κατοικίας.
Πτώχευση και πλειστηριασμός
Ο Τσίλερ δραστηριοποιήθηκε επιχειρηματικά, καθώς δημιούργησε μια συνοικία στον Πειραιά από επαύλεις τις οποίες πούλαγε. Είχε και εταιρεία οικοδομικών υλικών. Δεν υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες, αλλά φαίνεται ότι άστοχοι οικονομικοί χειρισμοί τον οδήγησαν στην πτώχευση και έχασε το σπίτι του.
Αυτός που είχε στεγάσει κάτω από τα σχέδιά του την αθηναϊκή ελίτ. Από το 1911, το κτίριο είχε περάσει στα χέρια μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας.
Η εταιρεία έβγαλε το σπίτι σε πλειστηριασμό το 1912. Νέος ιδιοκτήτης ήταν ο Κεφαλλονίτης τραπεζίτης και ιδρυτής της Ιωνικής και Λαϊκής Τράπεζας, Διονύσιος Λοβέρδος. Το Μέγαρο του Τσίλερ έγινε σπίτι του τραπεζίτη που ήθελε μεγάλους και ασφαλείς χώρους για να στεγάσει και την σημαντική του συλλογή από βυζαντινές εικόνες και άλλα έργα τέχνης.
Το Μέγαρο του Τσίλερ έγινε σπίτι του τραπεζίτη Διονύσιου Λοβέρδου που ήθελε μεγάλους και ασφαλείς χώρους για να στεγάσει και την σημαντική του συλλογή από βυζαντινές εικόνες και άλλα έργα τέχνης
ΠΗΓΗ-ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ
mixanitouxronou.grhttps://www.kinima-ypervasi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου