Η έκρηξη στη Ναυτική Βάση στο Μαρί προκάλεσε το θάνατο 13 προσώπων, πολλούς τραυματισμούς και τεράστιες υλικές ζημιές. Χωρίς οποιαδήποτε ονομαστική αναφορά ο Πόλυς Πολυβίου στο πόρισμά του καταθέτει νομικές απόψεις για ποινικές και αστικές ευθύνες. Παρόλο που ο Πόλυς Πολυβίου σαφέστατα αναφέρει στο πόρισμά του ότι την ευθύνη για άσκηση ποινικών διώξεων την έχει ο Γενικός Εισαγγελέας, εντούτοις αναφέρει με μεγάλη προσοχή, και χωρίς οποιαδήποτε ονομαστική αναφορά, τη θέση του αναφορικά με το θέμα.
Ο κ. Πολυβίου αναφέρει ότι «με βάση το υλικό και μαρτυρία ενώπιόν μου, έχω την άποψη ότι επιβάλλεται η υπό του Γενικού Εισαγγελέα μελέτη του ενδεχομένου να έχουν διαπραχθεί διάφορα ποινικά αδικήματα, μεταξύ αυτών και του ποινικού αδικήματος της πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης».
«Κρίνω», αναφέρει ο κ. Πολυβίου, «ότι το υλικό ενώπιόν μου αποκαλύπτει το σοβαρό ενδεχόμενο διάπραξης ποινικού αδικήματος από διάφορα εμπλεκόμενα πρόσωπα, όχι μόνο κατά τη χρονική περίοδο αμέσως πριν από την έκρηξη ή πλησίον αυτής αλλά και σε διάφορα στάδια της περιόδου που μεσολάβησε από την άφιξη και τοποθέτηση του φορτίου μέχρι τη φονική έκρηξη».
«Μηδενός εξαιρουμένου»
«Πιστεύω», αναφέρει ο κ. Πολυβίου, «ότι ο Γενικός Εισαγγελέας θα πρέπει να εφαρμόσει στοιχεία και κριτήρια στον κάθε ένα των εμπλεκομένων χωριστά, μηδενός εξαιρουμένου, για να διαπιστώσει αν θα πρέπει να προσαφθεί η ανάλογη κατηγορία εναντίον του. Κρίνω ότι η εξέταση του θέματος από το Γενικό Εισαγγελέα δεν θα πρέπει να περιορισθεί χρονικά σε οποιοδήποτε συγκεκριμένο στάδιο αλλά να βασιστεί στα στοιχεία της «γνώσης του κινδύνου» αφενός και στην «αλόγιστη και/ή απερίσκεπτη» παραγνώρισή του αφετέρου».
Δημόσιοι λειτουργοί φαίνεται να αμέλησαν
Δημόσιοι λειτουργοί, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται να αμέλησαν να εκτελέσουν το καθήκον τους. Υπό τις συνθήκες και περιστάσεις που εκτίθενται στην παρούσα Έκθεση, δεν μπορώ να αποκλείσω το ενδεχόμενο η ασύγγνωστη αμέλεια ορισμένων λειτουργών να εκτελέσουν το καθήκον τους να ισοδυναμεί με «εσκεμμένη παράλειψη». (Αδίκημα κατάχρησης εξουσίας).
Ο Γενικός Εισαγγελέας θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο εφαρμογής του πιο πάνω άρθρου σε δημόσιους λειτουργούς και με τις πράξεις τους μετά το συμβάν προσπάθησαν να παραποιήσουν και/ή δημιουργήσουν και/ή χαλκεύσουν έγγραφα και/ή άλλα στοιχεία, με σκοπό την προαγωγή αλλότριων σκοπών και ειδικά την παρεμπόδιση απονομής της δικαιοσύνης.
Πειθαρχικές Ευθύνες Γενικών Διευθυντών
Ο κ. Πολυβίου κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον Γενικό Διευθυντή του ΥΠΕΞ και στον Διευθυντή του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Αναφέρει στο πόρισμά του ο κ. Πολυβίου: «Ένας Γενικός Διευθυντής θα πρέπει να διακατέχεται από ευρύτητα πνεύματος και διορατικότητα, να μπορεί να βλέπει μακριά και να παίρνει αποφάσεις που απαιτούνται. Έχει καθήκον να μην παραμένει προσκολλημένος στις απόψεις του Πολιτικού Προϊσταμένου του Υπουργείου του, αλλά, εκεί που απαιτείται, να αναλαμβάνει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες. Η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος θα πρέπει να αποτελεί το βασικό του σκοπό.
Για την ειδική περίπτωση του Διευθυντή του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου της Δημοκρατίας, προβλέπονται διαφορετικές αρμοδιότητες.
Παρά το διαφορετικό νομικό καθεστώς που διέπει τους διαφόρους δημόσιους λειτουργούς που αναφέρονται πιο πάνω, υπάρχει κοινός παρονομαστής στις υποχρεώσεις και τα καθήκοντά τους, κυρίως όσον αφορά την ευρύτερη εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος.
Δημόσιοι υπάλληλοι
Με βάση τη μαρτυρία που τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής, γίνεται εισήγηση όπως τα αρμόδια όργανα εξετάσουν το ενδεχόμενο να έχουν διαπραχθεί πειθαρχικά αδικήματα από τους εμπλεκομένους δημοσίους υπαλλήλους που με τις πράξεις και/ή ενέργειες και/ή παραλείψεις τους δεν αντιμετώπισαν με επάρκεια και/ή αποτελεσματικότητα τα καθήκοντα και υποχρεώσεις.
Στελέχη της ΕΦ και Πυροσβεστικής
Έχει διαπιστωθεί γενική ανεπάρκεια πολλών δημοσίων λειτουργών (ο όρος χρησιμοποιείται με την ευρύτερη δυνατή έννοια και καλύπτει το προσωπικό της Εθνικής Φρουράς και της Πυροσβεστικής) στην εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Έχει παρατηρηθεί αναβλητικότητα, καθυστέρηση και διστακτικότητα στη διεκπεραίωση των αρμοδιοτήτων και την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι δεν εκφράζονται ελεύθερα ενώπιον των πολιτικών προϊσταμένων τους ούτε και αναλαμβάνουν τις δέουσες πρωτοβουλίες.
Θεωρούνται ως απλοί διεκπεραιωτές της πολιτικής γραμμής της εκάστοτε Κυβέρνησης, ενώ, ιδιαίτερα οι Γενικοί Διευθυντές θα πρέπει να συνεισφέρουν με εγρήγορση, ευσυνειδησία και πλήρη συναίσθηση του καθήκοντος τόσο προς την πολιτεία όσο και προς τους πολίτες. Σίγουρα, υπάρχουν ικανότατοι δημόσιοι υπάλληλοι, στρατιωτικοί, πυροσβέστες και άλλοι, αλλά υψηλότερο αίσθημα πρωτοβουλίας, προσφοράς και ευθύνης αναμένεται από όλους, και ιδιαίτερα από τα υψηλόβαθμα στελέχη.
Επιτροπή Αποζημιώσεων
Χωρίς να παραγνωρίζω ότι το πόρισμα και οι απόψεις μου δεν δημιουργούν νομικά δικαιώματα ή υποχρεώσεις, και χωρίς να αγνοώ τα όσα ήδη έχω αναφέρει για τους σκοπούς και την εμβέλεια της Έκθεσής μου, αισθάνομαι ότι μπορώ να είμαι ιδιαίτερα σαφής αναφορικά με το θέμα της αστικής ευθύνης.
Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει την υποχρέωση να αποζημιώσει τα πρόσωπα που έχουν πληγεί σαν αποτέλεσμα του συμβάντος και των επιπτώσεών του.
Ήδη, η Κυβέρνηση έχει ουσιαστικά αποδεχθεί τη νομική ευθύνη για να αποζημιώσει τους παθόντες.
Εισηγούμαι να συσταθεί Επιτροπή Αποζημιώσεων, η οποία σε περίπτωση που δεν επιτυγχάνεται συμφωνία μεταξύ Δημοκρατίας και παραπονούμενου για το ύψος των αποζημιώσεων, να εκδίδει εισήγηση/σύσταση.
Αναγνωρίζω φυσικά ότι δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε παθών να εμποδιστεί από το να προσφύγει στα Δικαστήρια για απόδοση σε αυτόν οποιασδήποτε θεραπείας πιστεύει ότι δικαιούται, αλλά γνωρίζω τις καθυστερήσεις που θα υπάρξουν με την έγερση δικαστικών διαδικασιών.
Είναι γι’ αυτό που εισηγούμαι τη σύσταση της Επιτροπής Αποζημιώσεων με σκοπό να δοθούν οι ενδεικνυόμενες αποζημιώσεις χωρίς καθυστέρηση.
sigmalive
Ο κ. Πολυβίου αναφέρει ότι «με βάση το υλικό και μαρτυρία ενώπιόν μου, έχω την άποψη ότι επιβάλλεται η υπό του Γενικού Εισαγγελέα μελέτη του ενδεχομένου να έχουν διαπραχθεί διάφορα ποινικά αδικήματα, μεταξύ αυτών και του ποινικού αδικήματος της πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης».
«Κρίνω», αναφέρει ο κ. Πολυβίου, «ότι το υλικό ενώπιόν μου αποκαλύπτει το σοβαρό ενδεχόμενο διάπραξης ποινικού αδικήματος από διάφορα εμπλεκόμενα πρόσωπα, όχι μόνο κατά τη χρονική περίοδο αμέσως πριν από την έκρηξη ή πλησίον αυτής αλλά και σε διάφορα στάδια της περιόδου που μεσολάβησε από την άφιξη και τοποθέτηση του φορτίου μέχρι τη φονική έκρηξη».
«Μηδενός εξαιρουμένου»
«Πιστεύω», αναφέρει ο κ. Πολυβίου, «ότι ο Γενικός Εισαγγελέας θα πρέπει να εφαρμόσει στοιχεία και κριτήρια στον κάθε ένα των εμπλεκομένων χωριστά, μηδενός εξαιρουμένου, για να διαπιστώσει αν θα πρέπει να προσαφθεί η ανάλογη κατηγορία εναντίον του. Κρίνω ότι η εξέταση του θέματος από το Γενικό Εισαγγελέα δεν θα πρέπει να περιορισθεί χρονικά σε οποιοδήποτε συγκεκριμένο στάδιο αλλά να βασιστεί στα στοιχεία της «γνώσης του κινδύνου» αφενός και στην «αλόγιστη και/ή απερίσκεπτη» παραγνώρισή του αφετέρου».
Δημόσιοι λειτουργοί φαίνεται να αμέλησαν
Δημόσιοι λειτουργοί, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται να αμέλησαν να εκτελέσουν το καθήκον τους. Υπό τις συνθήκες και περιστάσεις που εκτίθενται στην παρούσα Έκθεση, δεν μπορώ να αποκλείσω το ενδεχόμενο η ασύγγνωστη αμέλεια ορισμένων λειτουργών να εκτελέσουν το καθήκον τους να ισοδυναμεί με «εσκεμμένη παράλειψη». (Αδίκημα κατάχρησης εξουσίας).
Ο Γενικός Εισαγγελέας θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο εφαρμογής του πιο πάνω άρθρου σε δημόσιους λειτουργούς και με τις πράξεις τους μετά το συμβάν προσπάθησαν να παραποιήσουν και/ή δημιουργήσουν και/ή χαλκεύσουν έγγραφα και/ή άλλα στοιχεία, με σκοπό την προαγωγή αλλότριων σκοπών και ειδικά την παρεμπόδιση απονομής της δικαιοσύνης.
Πειθαρχικές Ευθύνες Γενικών Διευθυντών
Ο κ. Πολυβίου κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον Γενικό Διευθυντή του ΥΠΕΞ και στον Διευθυντή του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Αναφέρει στο πόρισμά του ο κ. Πολυβίου: «Ένας Γενικός Διευθυντής θα πρέπει να διακατέχεται από ευρύτητα πνεύματος και διορατικότητα, να μπορεί να βλέπει μακριά και να παίρνει αποφάσεις που απαιτούνται. Έχει καθήκον να μην παραμένει προσκολλημένος στις απόψεις του Πολιτικού Προϊσταμένου του Υπουργείου του, αλλά, εκεί που απαιτείται, να αναλαμβάνει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες. Η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος θα πρέπει να αποτελεί το βασικό του σκοπό.
Για την ειδική περίπτωση του Διευθυντή του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου της Δημοκρατίας, προβλέπονται διαφορετικές αρμοδιότητες.
Παρά το διαφορετικό νομικό καθεστώς που διέπει τους διαφόρους δημόσιους λειτουργούς που αναφέρονται πιο πάνω, υπάρχει κοινός παρονομαστής στις υποχρεώσεις και τα καθήκοντά τους, κυρίως όσον αφορά την ευρύτερη εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος.
Δημόσιοι υπάλληλοι
Με βάση τη μαρτυρία που τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής, γίνεται εισήγηση όπως τα αρμόδια όργανα εξετάσουν το ενδεχόμενο να έχουν διαπραχθεί πειθαρχικά αδικήματα από τους εμπλεκομένους δημοσίους υπαλλήλους που με τις πράξεις και/ή ενέργειες και/ή παραλείψεις τους δεν αντιμετώπισαν με επάρκεια και/ή αποτελεσματικότητα τα καθήκοντα και υποχρεώσεις.
Στελέχη της ΕΦ και Πυροσβεστικής
Έχει διαπιστωθεί γενική ανεπάρκεια πολλών δημοσίων λειτουργών (ο όρος χρησιμοποιείται με την ευρύτερη δυνατή έννοια και καλύπτει το προσωπικό της Εθνικής Φρουράς και της Πυροσβεστικής) στην εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Έχει παρατηρηθεί αναβλητικότητα, καθυστέρηση και διστακτικότητα στη διεκπεραίωση των αρμοδιοτήτων και την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι δεν εκφράζονται ελεύθερα ενώπιον των πολιτικών προϊσταμένων τους ούτε και αναλαμβάνουν τις δέουσες πρωτοβουλίες.
Θεωρούνται ως απλοί διεκπεραιωτές της πολιτικής γραμμής της εκάστοτε Κυβέρνησης, ενώ, ιδιαίτερα οι Γενικοί Διευθυντές θα πρέπει να συνεισφέρουν με εγρήγορση, ευσυνειδησία και πλήρη συναίσθηση του καθήκοντος τόσο προς την πολιτεία όσο και προς τους πολίτες. Σίγουρα, υπάρχουν ικανότατοι δημόσιοι υπάλληλοι, στρατιωτικοί, πυροσβέστες και άλλοι, αλλά υψηλότερο αίσθημα πρωτοβουλίας, προσφοράς και ευθύνης αναμένεται από όλους, και ιδιαίτερα από τα υψηλόβαθμα στελέχη.
Επιτροπή Αποζημιώσεων
Χωρίς να παραγνωρίζω ότι το πόρισμα και οι απόψεις μου δεν δημιουργούν νομικά δικαιώματα ή υποχρεώσεις, και χωρίς να αγνοώ τα όσα ήδη έχω αναφέρει για τους σκοπούς και την εμβέλεια της Έκθεσής μου, αισθάνομαι ότι μπορώ να είμαι ιδιαίτερα σαφής αναφορικά με το θέμα της αστικής ευθύνης.
Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει την υποχρέωση να αποζημιώσει τα πρόσωπα που έχουν πληγεί σαν αποτέλεσμα του συμβάντος και των επιπτώσεών του.
Ήδη, η Κυβέρνηση έχει ουσιαστικά αποδεχθεί τη νομική ευθύνη για να αποζημιώσει τους παθόντες.
Εισηγούμαι να συσταθεί Επιτροπή Αποζημιώσεων, η οποία σε περίπτωση που δεν επιτυγχάνεται συμφωνία μεταξύ Δημοκρατίας και παραπονούμενου για το ύψος των αποζημιώσεων, να εκδίδει εισήγηση/σύσταση.
Αναγνωρίζω φυσικά ότι δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε παθών να εμποδιστεί από το να προσφύγει στα Δικαστήρια για απόδοση σε αυτόν οποιασδήποτε θεραπείας πιστεύει ότι δικαιούται, αλλά γνωρίζω τις καθυστερήσεις που θα υπάρξουν με την έγερση δικαστικών διαδικασιών.
Είναι γι’ αυτό που εισηγούμαι τη σύσταση της Επιτροπής Αποζημιώσεων με σκοπό να δοθούν οι ενδεικνυόμενες αποζημιώσεις χωρίς καθυστέρηση.
sigmalive
http://greeknation.blogspot.com/2011/10/blog-post_4773.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου