Από τις εργασίες στο Ανάκτορο
«Δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε
στέγαστρα-τέρατα, γιατί το μνημείο είναι 12,5 στρέμματα και αν το
στεγάζαμε θα το καταστρέφαμε. Τα ψηφιδωτά, που είχαν κατασκευαστεί για
να είναι εσωτερικών χώρων, γίνονται τώρα εξωτερικού χώρου. Αυτό σήμαινε
ότι έπρεπε να πετύχουμε την ομορφιά που είχαν και συγχρόνως αντοχή και
αντιστρεπτότητα των παρεμβάσεων. Να πετύχουμε σωστά χρώματα, χωρίς να
ξέρουμε όμως στην πραγματικότητα τη χειρωνακτική τεχνική και αυτό το
πέτυχαν τα παιδιά, μετά από πολύ κόπο και πάρα πολλές ώρες δουλειά έξω,
με αντίξοες συνθήκες» επισημαίνει.
Το Πολυκεντρικό Μουσείο
Περιγράφοντας
το Πολυκεντρικό Μουσείο η κ. Κοτταρίδη εξηγεί πως στην πραγματικότητα
«είναι ο τρόπος για να περιγράψουμε ως επισκέψιμο τον αρχαιολογικό χώρο
των Αιγών και η λογική που πήγαμε σε αυτό είναι επειδή οι αρχαίες Αιγές
είναι μία πόλη 'κατά κώμας', δηλαδή ένα μόρφωμα που συνίσταται από
πολλούς οικισμούς διάσπαρτους στο χώρο και έχει στο κέντρο το άστυ, εξού
και ο πληθυντικός».
«Αυτό» συνεχίζει «είναι η αρχαιότατη μορφή
των ελληνικών πόλεων, πριν γίνουν οι συνοικισμοί. Γι’ αυτό επινοήσαμε,
και λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου, τον όρο 'Πολυκεντρικό' που
σημαίνει ένα Μουσείο με πολλές αίθουσες, πραγματικές ή 'συμβολικές',
διάσπαρτες στο χώρο».
Η πρώτη αίθουσα που υπάρχει και λειτουργεί
ως έκθεση είναι η γνωστή αίθουσα του κτηρίου προστασίας των Βασιλικών
Τάφων της Συστάδας του Φιλίππου. Η δεύτερη, που θα είναι και ο κεντρικός
πυρήνας του επισκέψιμου χώρου, είναι το Κεντρικό Κτήριο, το οποίο
αναμένεται να παραδοθεί πριν το τέλος του έτους.
Οι χώροι του
εκτείνονται σε 5,5 στρέμματα, ενώ στα δύο αίθρια θα φιλοξενούνται
μόνιμες εκθέσεις: Στο ένα αίθριο είναι το αναταγμένο έκθεμα, που είναι
το κεντρικό τμήμα του άνω ορόφου της πρόσοψης του Ανακτόρου των Αιγών,
και στο άλλο αίθριο είναι τα γλυπτά των Αιγών, γλυπτά εξαιρετικά
ενδιαφέροντα, καθώς πρόκειται για πρωτότυπα έργα του 4ου αιώνα. Μεταξύ
αυτών, το άγαλμα της βασίλισσας Ευρυδίκης, επιγραφές που σχετίζονται με
τη βασιλική οικογένεια, μία σπάνια ζωφόρος με ανάγλυφη αρματοδρομία,
ακριβώς ίδια με τη ζωφόρο με την παράσταση της αρματοδρομίας που
βρίσκεται στον τάφο του Αλέξανδρου Δ’, αλλά και επιτύμβια μνημεία.
Στον
εκθεσιακό χώρο των 900 τ.μ., ακριβώς επειδή πρόκειται για έναν ενεργό
αρχαιολογικό χώρο που δίνει συνεχώς ευρήματα και επειδή υπάρχει μεγάλο
απόθεμα, θα φιλοξενούνται μεγάλες περιοδικές εκθέσεις. Η πρώτη έκθεση θα
λέγεται «Αιγών Μνήμη» και, όπως τονίζει η κ. Κοτταρίδη, «θα είναι η
χαρά της αρχαίας πόλης που για πρώτη φορά αποκαλύπτεται στο σύνολό της».
Χάρη στην έκθεση, στην οποία παρουσιάζονται βασιλικά ευρήματα από τους
τάφους των παλαιότερων βασιλιάδων, αλλά και πράγματα από την ίδια την
πόλη, καταγράφηκε και αναδεικνύεται η ιστορία των ανθρώπων, των κτηρίων,
των μνημείων και του χώρου στο σύνολό του.
Με την κατασκευή του
Κεντρικού Κτηρίου, η Βεργίνα αποκτά ένα αμφιθέατρο 150 θέσεων, που θα
καλύπτει τις ανάγκες επιστημονικών συνεδρίων, ενώ θα υπάρχουν ένα μεγάλο
πωλητήριο, εστιατόριο, αλλά και αίθουσα για εκπαιδευτικά προγράμματα ή
άλλες εξωστρεφείς δραστηριότητες, όπως μικρότερες επιμέρους εκθέσεις σε
συνέργειες με άλλα μουσεία ή συλλέκτες.
Στο Κτήριο
δημιουργείται επίσης ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος, πλήρως
εξοπλισμένος με τα πλέον σύγχρονα μέσα, όπου θα λειτουργούν δύο χώροι
μελέτης, με δικό τους αυτόνομο αίθριο. Στον έναν χώρο θα βρίσκονται οι
εργαζόμενοι, στον δεύτερο ξένοι ερευνητές, ενώ θα λειτουργεί κι ένα
μεγάλο συγκρότημα εργαστηρίων συντήρησης.
Η Ανασκαφή ως Έκθεμα
Με
δεδομένο το ενδιαφέρον που δείχνει ο κόσμος για τις ανασκαφές, στο
master plan των Αιγών έχει ενταχθεί και το πρωτοποριακό πρόγραμμα της
«Ανασκαφής ως Έκθεμα». Οι επισκέπτες του χώρου θα μπορούν να
παρακολουθήσουν μία ανασκαφή, όχι να σκάψουν οι ίδιοι όπως σπεύδει να
διευκρινίσει η κ. Κοτταρίδη, αλλά να γνωρίσουν τι σημαίνει ανασκαφή, τι
κάνουν οι αρχαιολόγοι, γιατί το κάνουν, πώς το κάνουν, ενώ την εικόνα
για την ανασκαφή θα συμπληρώνει το έντυπο υλικό που θα τους παρέχεται. Η
«Ανασκαφή ως Έκθεμα» θα λειτουργεί στον αύλειο χώρο του Μουσείου, αλλά
και στην Βασιλική Νεκρόπολη των Αιγών, έκτασης 500 στρεμμάτων.
Η
Βασιλική Νεκρόπολη, όπου πέρυσι αποκαλύφθηκαν άλλοι 20 αρχαίοι τάφοι,
είναι, όπως λέει η κ. Κοτταρίδη, η τρίτη «αίθουσα» του Μουσείου και
ουσιαστικά ένα μεγάλο αρχαιολογικό πάρκο. Ο χώρος έχει περιφραχτεί,
έχουν εντοπιστεί οι αρχαίες διαδρομές και έχουν φυτευθεί δένδρα και φυτά
της ντόπιας χλωρίδας. Παράλληλα, διαμορφώνονται σημεία στάσης και
επίσκεψης με στέγαστρα, ενώ την περιήγηση στο χώρο θα συμπληρώνει
ψηφιακό υλικό.
Το Ψηφιακό Μουσείο
Με εντατικούς ρυθμούς,
και με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο τέλος του έτους, προχωρά και η
δημιουργία του Ψηφιακού Μουσείου «Μέγας Αλέξανδρος: Από τις Αιγές στην
Οικουμένη», που θα στεγάζεται στο Κεντρικό Κτήριο. «Στόχος μας είναι να
γίνει ραχοκοκαλιά αναφοράς για την έρευνα στο επίπεδο της ελληνιστικής
οικουμένης, στον κόσμο του Αλέξανδρου» υπογραμμίζει η κ. Κοτταρίδη,
εξηγώντας πως πίσω από τα 304 ψηφιακά εκθέματα του Μουσείου υπάρχει
βαριά επιστημονική τεκμηρίωση, η οποία θα είναι μεν ανοιχτή στο κοινό,
αλλά απευθύνεται κυρίως σε εξειδικευμένες ομάδες επιστημόνων, οι οποίοι
θα μπορούν να έχουν και ελεύθερες σελίδες να υποβάλλουν τα δικά τους
αποτελέσματα και τη δική τους έρευνα.
«Τώρα που έχουμε το
καινούργιο μουσείο, με τα μεγάλα εργαστήρια, με το μεγάλο αμφιθέατρο, με
τους χώρους μελέτης και τα γραφεία, θέλουμε να γίνει ένας τρόπος
επικοινωνίας και να έχουμε συνεχώς γεγονότα, όπως διεθνή επιστημονικά
συνέδρια ανά δύο χρόνια, είτε workshop, είτε εκπαιδευτικές δράσεις
ανοιχτές στο ευρύ κοινό, αλλά πάντα με άξονα την ελληνιστική οικουμένη.
Ενδεχομένως θα χρειαστούμε βοήθεια από χορηγούς και ιδιώτες και σε λίγο
θα ξεκινήσουμε καμπάνια και προς αυτή την κατεύθυνση» συμπληρώνει.
«Στην
πραγματικότητα οι Αιγές, όπως έχει αποδειχθεί τόσο από τη ζωγραφική όσο
και από τα ελεφαντοστέινα των βασιλικών τάφων, αλλά κυρίως τώρα με τη
μελέτη του Ανακτόρου και του πολεοδομικού συστήματος που δημιουργεί ο
Φίλιππος στην πόλη, είναι η κιβωτός στην οποία γεννήθηκαν οι ιδέες που
διεσπάρησαν την ελληνική οικουμένη» συνεχίζει η κ. Κοτταρίδη και
τονίζει:
«Θέλουμε να αναδείξουμε πώς από τη Μακεδονία ξεκινούν οι
ιδέες που δεσπόζουν στη διαχείριση πολλών πραγμάτων: από το τι είναι
βασιλεία μέχρι το πώς φτιάχνουμε τον δημόσιο χώρο ή μέχρι τι θα πει
ελληνιστικό μπαρόκ. Γι’ αυτό νομίζω ότι είναι ο κατάλληλος τόπος οι
Αιγές, όπου έχουμε τόσο εντυπωσιακά ευρήματα, τέτοιους θησαυρούς, που
μπορούμε να γεφυρώσουμε τον καιρό από τον Όμηρο μέχρι τον Φίλιππο και
μετά από τον Φίλιππο να ταξιδέψουμε με τον Αλέξανδρο στις άκρες του
κόσμου. Μας δίνεται η δυνατότητα να βλέπουμε πηγές και συνέπειες και να
καταλαβαίνουμε πράγματα που έχουν παρερμηνευθεί ή φαίνονται ώς τώρα
ακατανόητα».
Τα βυζαντινά μνημεία
Εκτός από τα έργα στον
αρχαιολογικό χώρο των Αιγών, η Εφορεία Ημαθίας έχει αναλάβει και
υλοποιεί σειρά παρεμβάσεων σε κορυφαία βυζαντινά μνημεία. Αυτή την
περίοδο ολοκληρώνονται οι εργασίες συντήρησης στο Αρχοντικό της Πούλκως,
τελειώνει ένα λειτουργικό κομμάτι για το κοινό στο Κάστρο των Σερβίων,
ενώ ολοκληρώθηκαν τα έργα στο Ιερό της Μητέρας των Θεών στη Λευκόπετρα,
στο Θέατρο της Μίεζας, αλλά και στον Ναό του Αγίου Παταπίου, όπου
συναντούμε τον πρώτο υπαίθριο αρχαιολογικό χώρο στη Βέροια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου