Σε έναν πολιτισμό εδραιωμένο πάνω
στη Χριστιανική Θρησκεία η άρνηση της ύπαρξης του Ιησού μπορεί να
φαίνεται με την πρώτη ματιά ως γελοία ιδέα ή ακόμη και ανόητη. Σε
τελευταία ανάλυση περνάει το επιχείρημα ότι η «γενική τάση των λόγιων
και επιστημόνων» αποδέχεται ότι υπήρχε ένας ιστορικός Ιησούς, ακόμη και
αν δεν υπάρχει συμφωνία για το ποιος πραγματικά
ήταν, πότε ακριβώς έζησε, τι έκανε ή τι είπε.
Πραγματικότητα και Φαντασία
Σήμερα, οι μελετητές της Καινής Διαθήκης
οδηγούνται ανάμεσα σε δυο κόσμους, σε έναν όπου ο θεολογικός Ιησούς («ο
υιός του Θεού») βρίσκεται στην κεντρική σκηνή – αλλά αυτός ο Ιησούς
βέβαια αναγνωρίζεται σαν θέμα πίστεως – και σε έναν άλλον κόσμο, τον
«κόσμο του ιστορικού Ιησού».
Μια λεπτομερής και συχνά διεξοδική
έρευνα για την ιστορία, τον πολιτισμό και την πολιτική
της Παλαιστίνης στη δεύτερη εκκλησιαστική περίοδο δημιουργεί
ένα ιστορικά έγκυρο υπόβαθρο.
Έναντι αυτού του υπόβαθρου ένα λεπτό κατασκεύασμα του
«Ιησού» κάνει τη φασματική του εμφάνιση.
Είναι όμως το ίδιο το ιστορικό πλαίσιο που
επιτρέπει σ’ αυτόν τον σωτήρα-φάντασμα να «ζήσει», να «πεθάνει» και να
«αναστηθεί» και δια μέσου αυτού να αφήσει την απατηλή του σκιά στην
ιστορία.
«Είμαστε σίγουροι ότι η Ιερουσαλήμ υπήρχε,
όπως και ο Ηρώδης, οι Φαρισαίοι και οι Ρωμαίοι, γιατί
όχι και ένας Ιησούς;» Παρεμβάλλω το ντοκιμαντέρ του Discovery
Channel:
«Αυτός είναι ο τύπος των σανδαλιών που θα
μπορούσε να είχε φορέσει ο Ιησούς. Αυτός είναι ο τύπος δέντρου που κάτω
από το οποίο θα είχε καθίσει να ξεκουραστεί.»
Η Αδράνεια της Ήπιας Επιλογής
Οι επαγγελματίες ιστορικοί δεν είναι απαραίτητα δεσμευμένοι με κάποιο ειδικό ενδιαφέρον για το θέμα του Ιησού – και είναι όλοι καλά πληροφορημένοι για την αμφιλεγόμενη φύση του. Ένας μελετητής που ανακοινώνει ότι πιστεύει ότι δεν υπάρχει ιστορικά κάποιος Ιησούς είναι πιο πιθανόν να αντιμετωπίσει την περιφρόνηση, ακόμη και τον περίγελο, και λίγα θα κερδίσει από την ειλικρίνειά του.
Έτσι οι περισσότεροι μελετητές,
μεγαλωμένοι και εκπαιδευμένοι σε μια Χριστιανική κουλτούρα είναι
ικανοποιημένοι είτε με το να υποθέτουν ότι ο Ιησούς υπήρξε (και
υποκύπτουν στις γνώμες των ειδικών της Βίβλου που συχνά είναι άνθρωποι
της πίστεως), είτε ενώ δίνουν την ανεπάρκεια αποδεικτικών στοιχείων για
πολλές ιστορικές προσωπικότητες, προλογίζουν την αβεβαιότητά τους με ένα
«πιθανόν». Είναι πολύ πιο ασφαλές για αυτούς να διακηρύξουν την
«πιθανότητα ενός προσώπου πίσω από το μύθο» ακόμη και όταν αιτιολογούν
ότι τα στρώματα του επικαλυμμένου μύθου επισκιάζουν την οποιαδήποτε
γνώση για αυτό το πρόσωπο.
Αυτή η «ασφαλής» και άτολμη επιλογή
διατηρεί ταυτόχρονα την «ασάφεια» ενός ξυλουργού σε ένα αρχαίο,
επαρχιακό, απομονωμένο τόπο («η ανυπαρξία αποδείξεων δεν είναι απόδειξη
της ανυπαρξίας») και μια ακαδημαϊκή αποστασιοποίηση από «θέματα πίστης»
τα οποία ανύψωσαν αυτόν τον υποτιθέμενο αφανή γκουρού σε μια εικονική
θέση.
Ένα Ελαττωματικό Σενάριο
Αλλά πόσο θα μπορούσε ένας κόσμος
θρησκείας να έχει προκύψει από μια ασημότητα που απέτυχε κατά τη
διάρκεια της ζωής του να προσεχθεί από κάποιον; Πόσο αξιόπιστο είναι το
γεγονός ότι ένας περιπλανώμενος δάσκαλος (ραβί), που δεν έγραψε τίποτα ο
ίδιος, επιλαχών σε ένα κόσμο γεμάτο από φακίρηδες, προφήτες και
εξορκιστές, θα μπορούσε να μαγεύσει τόσο πολύ
ώστε ο απόηχος του να έχει αντήχηση μέσα στους αιώνες;
Ο «μινιμαλιστής» Ιησούς είναι πραγματικά
λιγότερο ικανοποιητικός από
έναν Ιησού που δεν υπάρχει καθόλου επειδή απαιτεί και
μια αναζήτηση αλλού για τις ρίζες της νέας θρησκείας. Και αν οι ρίζες
πρόκειται να βρεθούν αλλού, τότε τι ανάγκη υπάρχει για αυτή την ασαφή
προσωπικότητα σε κάθε περίπτωση;
«Είναι πολύ αμφίβολο για το αν η Χριστιανική πίστη θα μπορούσε να είχε χτιστεί πάνω στα θεμέλια ενός ιστορικού Ιησού…ο οποίος ήταν κάτι λίγο περισσότερο από ένα δάσκαλο εφαρμοσμένης φιλοσοφίας.»
-J. Macquarrie (An Existential Theology, p 23)
Αν συμφωνήσουμε ότι ένας περιπατητικός,
ραβινικός ριζοσπάστης ονόματι Ιησούς, απαρατήρητος από τις καταγραφές
της ιστορίας, δεν είναι μη αληθοφανής τότε με την ίδια λογική ούτε
πολλοί τέτοιοι Ιησούδες δεν είναι αβάσιμοι.
Ποιον από αυτούς θα εκλέγαμε ως τη βάση
για τη Χριστιανική πίστη ως τον «μοναδικό γεννηθέντα υιό» του Θεού; Αν
θα μπορούσε να είναι οποιοσδήποτε από αυτούς τότε δεν είναι κανείς από
αυτούς.
Είτε ο ΙΧ ήταν μια θεότητα που επέλεξε να
θαμπώσει χιλιάδες αλλά να μην αφήσει κανένα ίχνος, που κατάφερε να
επηρεάσει – όχι τους Ιουδαίους – αλλά μια μικρή χούφτα μυστηριωδών
οπαδών των οποίων οι διάδοχοι γρήγορα διασπάστηκαν σε πολυάριθμες
αντιμαχόμενες φατρίες. Είτε ο ΙΧ ήταν το κατασκεύασμα ανθρώπινων μυαλών,
ένα κατασκεύασμα που προδίδεται ανά πάσα στιγμή από την
αντίφαση και την παράλειψη.
Σωτηρία από αιτία
Από ειρωνεία τύχης,
ήταν η εργασία ενός αριθμού αδογμάτιστων θεολόγων παρά
φιλελεύθερων στοχαστών αυτή που προκάλεσε τη πρώτη διάσπαση για αυτό το
λαμπρό κατασκεύασμα τον Ιησού, Υιό του Θεού, Σωτήρα του Κόσμου.
Η πρώτη πρόκληση για την «εκλαμβανόμενη
σοφία» της Εκκλησίας έγινε κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού
Μετασχηματισμού, η οποία έδωσε νομιμότητα στην κριτική για το Παπικό
σύστημα.
Έχοντας αφήσει να ξεχυθεί η πλημμύρα,
όλες οι θρησκευτικές αρχές και η ίδια η Βίβλος τέθηκαν
υπό αμφισβήτηση και ο Προτεσταντισμός εμφανίστηκε σε μυριάδες
διαφορετικές σέκτες.
Όμως μετά από χίλια χρόνια επιβεβλημένης άγνοιας από την
Εκκλησία, οι «λόγιοι» δεν είχαν παρά
ένα μικρό απόθεμα της πραγματικής γνώσης.
Όπως οι αργόμισθοι κληρικοί, αυτοί οι μελετητές πάσχισαν
να χρησιμοποιήσουν τα εκ νέου ανακαλυπτόμενα εργαλεία της λογικής για
να υπερασπίσουν τα δόγματα του Χριστιανισμού, είτε του
Ρωμαιοκαθολικισμού είτε των νέων «αγνών» μετασχηματισμένων ποικιλιών.
Όμως μετά από δύο αιώνες, καθώς ο
Διαφωτισμός εκτυλισσόταν, διάφοροι γενναίοι θεολόγοι άρχισαν να εφιστούν
την προσοχή στα προφανή λάθη και δυσαρμονίες στα αποδεκτά ευαγγέλια.
Γιατί, ρωτούσαν, η Καινή Διαθήκη σιωπούσε όσον αφορά το μεγαλύτερο μέρος
της ζωής του Ιησού; Γιατί ο Παύλος δεν είπε σχεδόν τίποτα για τη ζωή
του Ιησού;
Κατά τη διάρκεια της Αμερικάνικης και της
Γαλλικής Επανάστασης οι ελεύθεροι στοχαστές πήγαν ακόμη παραπέρα,
αμφισβητώντας την ειλικρίνεια ολόκληρης της Βίβλου και καταγγέλλοντας
τον Χριστιανισμό ως πλαστή δεισιδαιμονία και όργανο καταδυνάστευσης. Μια
νέα μινιμαλιστική πίστη γεννήθηκε, ο «θεϊσμός», στον οποίο ένας θεός
δημιουργός δεν έπαιζε κανένα άμεσο ρόλο στις υποθέσεις των ανθρώπων.
Ιστορική Κριτική
Στον αιώνα που ακολούθησε, μια
ριζοσπαστική μειονότητα – ειδικότερα οι σπουδαστές της σχολής Tübingen
στη Γερμανία στα μέσα του 19ου αιώνα με αρχές του 20ου αιώνα – συνέχισαν
να διαδίδουν την περίπτωση ότι ο Χριστιανικός Κύριος και Σωτήρας ήταν
ένα ευσεβές κατασκεύασμα, κι ότι όλη η «ζωή» του, η δίκη και η σταύρωσή
του ήταν μια απομίμηση εδαφίων από την Ιουδαϊκή Βίβλο.
Για αυτούς που κοίταξαν πέρα από την
παρωπιδική
όραση του Χριστιανισμού
ήταν πολύ προφανές ότι το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας
του Ιησού είχε αντιστοιχίες σε πολύ παλαιότερους μύθους, οι οποίοι είχαν
πανομοιότυπους κύριους και δευτερεύοντες χαρακτήρες,
ίδιες πλοκές και ίδιο ηθικό σκοπό. Ο Χριστιανισμός,
ήταν σαφές, δεν είχε πέσει από τον ουρανό αλλά
ήταν ένα προϊόν φτιαγμένο από ανθρώπους.
Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, ο
ορθολογισμός, η αρχαιολογία και οι νέες τεχνικές επιστημονικής έρευνας
επέβαλαν περιορισμούς πάνω στους υπέρμαχους της πίστης, παρά τα
περιοδικά ξεσπάσματα θρησκευτικού ζήλου. Για να συμβιβάσουν τις
συσσωρευμένες και αναμφισβήτητες αποδείξεις του λάθους της Βίβλου,
ποίκιλες «ζωές» του Ιησού εμφανίστηκαν και πολλαπλασιάστηκαν όπως τα
φύκια σε μια ηλιόλουστη λίμνη.
Η «επικρατούσα τάξη» των μελετητών της
Καινής Διαθήκης, πολλοί από τους οποίους ήσαν αφοσιωμένοι Χριστιανοί,
είχαν βρει ένα καινούριο σπίτι.
Ένας μυστηριώδης «Ιησούς της ιστορίας» πιστεύεται τώρα
να έχει υπάρξει κάτω από τα αναγνωρισμένα συσσωρευμένα στρώματα του –
βασισμένου στην πίστη – κατασκευάσματος.
Έντρομοι να παραδεχτούν ότι και η
πίστη και οι καριέρες τους χτίστηκαν πάνω σε μια παρανόηση μνημειωδών
διαστάσεων, εικάζουν με οποιοδήποτε αριθμό ευφάνταστων ιδεών – ένας
ριζοσπάστης ραβίνος Ιησούς,
ένας μεσογειακός χωρικός Ιησούς,
ένας Ιησούς με γυναίκα και οικογένεια,
ένας Ιησούς που ταξίδεψε στην Αγγλία, την Ινδία ή την
Ιαπωνία,
ένας Στωικός ή Κυνικός φιλόσοφος Ιησούς – ένας Ιησούς
για όλες τις εποχές και για όλα τα γούστα. Εκατό
ή περισσότερες ενδεχόμενες «βιογραφίες» για τον
θεάνθρωπο ανταγωνίζονται μεταξύ τους, καθεμιά να αποσκοπεί στην αποφυγή
της προφανής αλήθειας ότι καμιά γνήσια πραγματικότητα δεν στηρίζει το
θρησκευτικό μύθο.Το Τέλος των Ημερών
Στον 21ο αιώνα αντιμετωπίζουμε το παράδοξο
ότι αν και το ξεσκέπασμα της βιβλικής απάτης έχει προχωρήσει τόσο μακριά
από
όσο ποτέ πριν άλλοτε, η παγκόσμια γεωπολιτική χρηματοδοτεί
και ενθαρρύνει μια θορυβώδη επαναδιατύπωση του βιβλικού
φονταμενταλισμού και αλάθητου,
ένας χείμαρρος παραπληροφόρησης, η ποσότητα της οποίας
μπορεί να είναι συντριπτική.
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν
ούτε τον χρόνο ούτε την τάση να ερευνήσουν διεξοδικά τη ποσότητα των
στοιχείων και επιχειρημάτων. Οι Χριστιανοί απολογητές είναι πάντα
έτοιμοι να καταγγείλουν ένα «Χριστο-μυθιστή» (κάποιον που υποστηρίζει
ότι ο Ιησούς είναι μύθος) ως έναν απομονωμένο μονομανή που ζει στα
πρόθυρα της πνευματικής διαύγειας, ανάξιο σοβαρής προσοχής. Η τραχιά
εχθρότητά τους όμως κρύβει τον φόβο ότι η πτώση του υπερήρωά τους μπορεί
να μην είναι μακριά. Και αυτό που δεν μπορούν να αρνηθούν ή να
καταστείλουν πια είναι το γεγονός ότι η αποκάλυψη του «Ιησού Χριστού»
για το προϊόν μυθεύματος το οποίο αποτελεί,
έχει ενστερνιστεί και επιβεβαιωθεί από
ένα συνεχές ρεύμα ταλαντούχων μελετητών σε όλες τις χώρες.Γκρεμίζοντας το Μύθο του Ιησού – Ένα ΙστορικόΓια περισσότερα από 200 χρόνια μια μειονότητα θαρραλέων μελετητών έχει τολμήσει να αμφισβητήσει την ιστορία του Ιησού. Παρά τους κινδύνους των φυσικών επιθέσεων, της επαγγελματικής καταστροφής και κοινωνικής κατακραυγής, έχουν αμφισβητήσει σοβαρά την ειλικρίνεια του ευαγγελικού έπους, έχουν απομακρύνει τα στρώματα της απάτης και ψεύδους και έχουν τελικά προκαλέσει την ίδια την ύπαρξη του θεανθρώπου.Hermann Samuel Reimarus (1694-1768).1778, Για τον Σκοπό του Ιησού και τις Διδασκαλίες Του. Φιλόσοφος του Διαφωτισμού και καθηγητής Ασιατικών γλωσσών στο Γυμνάσιο του Αμβούργου, τα εκτεταμένα γραπτά του – που δημοσιεύτηκαν μετά το θάνατό του – απορρίπτουν την «αποκαλυφθείσα θρησκεία» και μιλούν υπέρ ενός νατουραλιστικού θεϊσμού. Ο Reimarus κατηγόρησε τους συγγραφείς των ευαγγελίων για συνειδητή απάτη και αναρίθμητες αντιφάσεις.
Francois Marie Arouet (Voltaire)
(1694-1778). Η πιο σημαίνουσα φιγούρα του Διαφωτισμού, είχε φοιτήσει σε
ένα Ιησουΐτικο κολλέγιο κι ωστόσο κατέληξε: «Ο Χριστιανισμός είναι η
πιο γελοία, η πιο παράλογη και αιματηρή θρησκεία που είχε ποτέ μολύνει
τον κόσμο…Ο αληθινός Θεός δεν μπορεί να έχει γεννηθεί από
ένα κορίτσι, ούτε να πεθάνει στην αγχόνη, ούτε να
φαγωθεί σε ένα κομμάτι ζύμης.»
Φυλακίστηκε, εξορίστηκε, τα έργα του απαγορεύτηκαν και τα κάψανε, αλλά η μεγάλη δημοσιότητα του Βολταίρου στην επαναστατική Γαλλία του εξασφάλισαν μια τελευταία κατοικία στο Πάνθεον στο Παρίσι. Οι θρησκευτικοί εξτρεμιστές όμως έκλεψαν τη σωρό του και την πέταξαν σε ένα σωρό απορριμμάτων. Charles François Dupuis, 1794, Origine de tous les Cultes ou La Religion universelle. Αστρο-μυθική ερμηνεία του Χριστιανισμού (και όλων των θρησκειών). «Ένα μεγάλο λάθος διαδίδεται ευκολότερα από ότι μια μεγάλη αλήθεια, επειδή είναι ευκολότερο να το πιστέψουν, παρά να το σκεφτούν λογικά, και επειδή οι άνθρωποι προτιμούν τα θαύματα των ρομαντικών διηγημάτων από την απλότητα της ιστορίας.» Ο Dupuis κατέστρεψε ο ίδιος το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας του εξαιτίας της βίαιας αντίδρασης που προκάλεσε.
Count Volney, 1787, Les Ruines; ou, Méditation sur
les révolutions des empires. (Τα Ερείπια των Αυτοκρατοριών).
Ναπολεόντειος ερευνητής, είδε για τον εαυτό του στοιχεία των Αιγυπτιακών πρόδρομων του Χριστιανισμού.
Edward Evanson,
1792, The Dissonance of the Four Generally
Received Evangelists and the Evidence of their
Respective
Authenticity. Άγγλος ορθολογιστής που αμφισβήτησε
την αποστολική πατρότητα του 4ου Ευαγγελίου και κατήγγειλε διάφορες
επιστολές του Παύλου ως πλαστές.
Thomas Paine, 1795, The Age of Reason. Φυλλαδιογράφος που έκανε την πρώτη κλήση για την Αμερικάνικη ανεξαρτησία (Common
Sense, 1776; Rights of Man, 1791). Ο Paine έκανε άγριο εμπαιγμό για τις αντιφάσεις και θηριωδίες της Βίβλου.
Όπως πολλοί Αμερικανοί επαναστάτες ο Paine
ήταν θεϊστής:
«Δεν πιστεύω στη δοξασία που διακηρύχθηκε από την Εβραϊκή εκκλησία, τη Ρωμαϊκή εκκλησία, την Ελληνική εκκλησία, την Προτεσταντική εκκλησία, ούτε από καμιά εκκλησία που να γνωρίζω… Καθεμιά από αυτές τις εκκλησίες κατηγορεί τις άλλες για έλλειψη πίστεως. Κι από μέρους μου, δεν τις πιστεύω όλες.» – The Age of Reason. Robert Taylor, 1828, Syntagma Of The Evidences Of The Christian Religion; 1829, Diegesis. Ο Taylor φυλακίστηκε για τη δήλωσή του για τις μυθικές προελεύσεις του Χριστιανισμού. «Οι πρώτοι Χριστιανοί έκαναν τις λέξεις να μη σημαίνουν τίποτα περισσότερο από μια προσωποποίηση της αρχής της αιτίας, της καλοσύνης, ή αυτής της αρχής, όποια κι αν μπορεί να είναι, η οποία ωφελεί περισσότερο την ανθρωπότητα στο πέρασμα από τη ζωή.»
Godfrey Higgins,
1836, Anacalypsis – An Attempt to
Draw Aside the Veil of the Saitic Isis; or an
Inquiry into
the Origin of Languages, Nations and Religions.
Άγγλος πρωτοπόρος της αρχαιολογίας και του ελευθερο-τεκτονισμού.
Bruno Bauer, 1841, Criticism of the Gospel History of the
Synoptics. 1877, Christus und die Caesaren. Der Hervorgang
des Christentums aus dem romischen Griechentum. Ο πρώτος εικονοκλάστης (πολέμιος των θεσμίων).
Ο Bauer αμφισβήτησε την αυθεντικότητα των Επιστολών του Παύλου (στις οποίες είδε την επιρροή των Στωικών φιλοσόφων όπως του Σένεκα) και το ρόλο του Φίλωνα στο νεοσύστατο Χριστιανισμό. Ο Bauer απέρριψε την ιστορικότητα του ίδιου του Ιησού. «Όλα όσα είναι γνωστά για τον Ιησού ανήκουν στον κόσμο της φαντασίας.» Κατά συνέπεια το 1842 ο Bauer χλευάστηκε και απομακρύνθηκε από το αξίωμά του ως καθηγητή της θεολογίας της Καινής Διαθήκη στο Tübingen.
Ralph Waldo Emerson, 1841, Essays. Κάποτε Τριαδιστής Χριστιανός και πρώην Ουνιτάριος (μονιστής) πάστορας, θεωρούσε τον Ιησού
ότι ήταν «αληθινός προφήτης» αλλά
ότι ο οργανωμένος Χριστιανισμός ήταν μια «ανατολική μοναρχία».
«Τα κυριακάτικα σχολεία μας και οι εκκλησίες και οι άπορες κοινωνίες είναι ζυγοί στο λαιμό μας.»
Mitchell Logan, 1842, Christian Mythology Unveiled. «Η επικρατούσα άποψη,
όσο παράλογη κι αν είναι ή βασισμένη σε λάθος, είναι πάντα η βασίλισσα των εθνών.»
Ferdinand Christian Baur,
1845, Paulus, der Apostel Jesu
Christi. Γερμανός μελετητής που εξακρίβωσε ως «μη
αυθεντικές»,
όχι μόνο τις ποιμαντορικές επιστολές, αλλά και τις
Προς Κολοσσαείς, Εφεσίους, Φιλήμονα και Φιλιππησίους (αφήνοντας μόνο τις
τέσσερις κύριες Παυλικές επιστολές να θεωρηθούν γνήσιες). Ο Baur
ήταν ο ιδρυτής της αποκαλούμενης «Σχολής του
Tübingen».
David Friedrich Strauss,
1860, The Life of Jesus Critically
Examined. Λουθηρανός εφημέριος που έγινε μελετητής,
εξέθεσε επιδέξια τα ευαγγελικά θαύματα ως μύθους και κατά τη πορεία
υποβίβασε τον Ιησού σε άνθρωπο. Του κόστισε την καριέρα.
Ernest Renan,
1863, Das Leben Jesu. Εκπαιδευόμενος για Καθολικός ιερέας, ο Renan
έγραψε μια ρομαντική βιογραφία του θεανθρώπου την
οποία εμπνεύστηκε από τους Γερμανούς κριτικούς. Του κόστισε το
επάγγελμα.
Robert Ingersoll, 1872, The
Gods. Γνωστός και εντυπωσιακός ομιλητής του Ιλλινόις, οι λόγοι του
καυτηρίαζαν τη Χριστιανική θρησκεία. «Πάντα φαινόταν σε μένα ότι ένα ον
προερχόμενο από
άλλο κόσμο, με ένα μήνυμα ασύλληπτης σημασίας για
την ανθρωπότητα, θα έπρεπε τουλάχιστον να εξακρίβωνε αυτό το μήνυμα με
την υπογραφή του. Δεν είναι εκπληκτικό
ότι ούτε μία λέξη δεν γράφτηκε από τον Χριστό;»
Kersey Graves, 1875, The
World's Sixteen Crucified Saviours. Κουακέρος της Πενσυλβάνια που είδε
κατευθείαν στην παγανιστική βάση των Χριστιανικών μυθευμάτων αν και
σπάνια αναφέρει πηγές για τα εκτεταμένα συμπεράσματά του.
Allard Pierson, 1879, De
Bergrede en andere synoptische
Fragmenten. Θεολόγος, ιστορικός της τέχνης και της
λογοτεχνίας που αναγνώρισε την Επί
Όρους Ομιλία ως μια συλλογή αφορισμών από τη
γραμματεία της Ιουδαϊκής Σοφίας. Η έκδοση του Bergrede του Pierson
υπήρξε η αρχή της Ολλανδικής Ριζικής Κριτικής.
Όχι μόνο η αυθεντικότητα όλων των Παυλικών επιστολών
αλλά και η ιστορική
ύπαρξη του Ιησού θέτηκε υπό αμφισβήτηση.
Bronson C. Keeler, 1881, A Short History of the Bible. Μια κλασσική παράθεση της Χριστιανικής απάτης.
Abraham Dirk Loman, 1882,
"Quaestiones Paulinae," in
Theologisch Tijdschrift. Καθηγητής της θεολογίας στο
Άμστερνταμ που είπε ότι όλες οι επιστολές χρονολογούνται από το δεύτερο
αιώνα. Ο Loman επεξήγησε το Χριστιανισμό ως μια συγχώνευση της
Ιουδαϊκής και της Ρωμαιο-Ελληνικής σκέψης.
Όταν τυφλώθηκε ο Loman είπε ότι η τυφλότητά του, του
έδωσε διορατικότητα στη σκοτεινή ιστορία της εκκλησίας!
Thomas William Doane, 1882,
Bible Myths and their Parallels
in Other Religions. Ξεπερασμένη αλλά κλασσική
αποκάλυψη των παγανιστικών προγενέστερων των βιβλικών μύθων και
θαυμάτων.
Samuel Adrianus Naber, 1886,
Verisimilia. Laceram conditionem
Novi Testamenti exemplis illustrarunt et ab origine
repetierunt. Κλασικιστής που είδε κρυμμένους Ελληνικούς μύθους στη
Χριστιανική Βίβλο.
Gerald Massey, 1886, Historical Jesus and Mythical Christ.
1907, Ancient Egypt-The Light of the World. Ένα άλλο κλασσικό
έργο από μια παλιά νέμεση του ιερατείου.
|
http://www.jesusneverexisted.com/scholars-greek.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου