511
μακράς εμβέλειας παρεμβολείς συστημάτων επικοινωνιών και ραντάρ.
Με αυτό τον τρόπο ευελπιστεί ότι θα επιτύχει να «τυφλώσει» το ελληνικό Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου (ΣΑΕ) αλλά και να παρεμποδίσει την ομαλή λειτουργία των ελληνικών συστημάτων διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνιών και πληροφοριών (ΣΔΕΠ)παρεμβάλλοντας τα επικοινωνιακά υποσυστήματά τους.
Εφόσον ο σχεδιασμός της Άγκυρας ευοδωθεί, τη δεδομένη στιγμή, οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις θα βρεθούν με μειωμένη «όραση» (παρεμβολή των ραντάρ) και κατά συνέπεια αντίληψης του χώρου μάχης, αλλά και ικανότητα άμεσης αντίδρασης λόγω παράλυσης του «νευρικού» συστήματος (των ΣΔΕΠ).
Είναι δε τόσο έντονη η τουρκική πρόθεση που διαφαίνεται και από τον τρόπο που επιλέχθηκε για την προμήθεια των παρεμβολέων. Κατά συνέπεια και πριν αναπτύξουμε τις πληροφορίες που εντοπίστηκαν στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, θεωρούμε δεδομένο, ότι οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, ήδη μελετούν τις πληροφορίες και σχεδιάζουν τα δυνητικά «αντίμετρα»…
Μέσω λοιπόν παράλληλης (!) υλοποίησης δύο διαδικασιών, η Τουρκία σκοπεύει να αρχίσει εντός του επόμενου μήνα την υλοποίηση του προγράμματος «Golge» («Σκιά») που αφορά την απόκτηση αεροσκαφών με μακράς εμβέλειας παρεμβολείς συστημάτων επικοινωνιών και ραντάρ. Τη σχετική είδηση δημοσίευσε η αμερικανική αμυντική επιθεώρηση «Defense News» παραθέτοντας μάλιστα και το ενδιαφέρον ιστορικό του συγκεκριμένου προγράμματος.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα το τουρκικό υφυπουργείο αμυντικής βιομηχανίας (SSM) περιγράφει το περιεχόμενο του προγράμματος Golge ως εξής: παραγωγή, παράδοση και παραγωγή των συστημάτων, εγκατάσταση και ολοκλήρωση στα συστήματα του εξοπλισμού αποστολής, κατασκευή των αναγκαίων επιχειρησιακών και λοιπών υποδομών, δοκιμή και αξιολόγηση των συστημάτων, παροχή ανταλλακτικών και υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και τεχνικής υποστήριξης, παροχή επίγειου εξοπλισμού υποστήριξης και ανταλλακτικών καθώς και παροχή εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, η πρώτη διαδικασία αφορά την ανάπτυξη ενός συστήματος παρεμβολής από την Aselsanκαι η δεύτερη την απευθείας προμήθεια του από ξένο προμηθευτή.
Μάλιστα το SSM έχει εκδώσει σχετική αίτηση για προσφορά (RfP: Request for Proposal) στην οποία οι υποψήφιοι προμηθευτές καλούνται να απαντήσουν μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου 2015. Αυτό ακριβώς τοασφυκτικό χρονικό περιθώριο αφενός μπορεί να ερμηνευθεί ως ένδειξη επείγοντος του προγράμματος και αφετέρου ως ένδειξη προκαταρκτικών διαπραγματεύσεων που διενεργήθηκαν πριν την έκδοση της αίτησης για προσφορά.
Σύμφωνα με διεθνή βιομηχανική πηγή που επικαλείται το «Defense News», το κόστος του προγράμματος «Golge» εκτιμάται στα 200 εκατ. δολάρια ΗΠΑ (177 εκατ. ευρώ) εφόσον η Τουρκία επιλέξει ως αεροσκάφος-φορέα επιχειρηματικό αεριωθούμενο της κατηγορίας των Global Express(έκδοση ειδικών αποστολών απεικονίζεται στη συνημμένη φωτογραφία) ή Gulfstream G-V και ανάλογα με τη διαμόρφωση που τελικά θα επιλεγεί.
Σημειώνεται, ότι περί τα τέλη της δεκαετίας του 1990 η Τουρκία αποφάσισε την προμήθεια μεγάλης εμβέλειας συστήματος παρεμβολής συστημάτων επικοινωνιών και ραντάρ που θα περιλάμβανε τέσσερα αεροσκάφη (με δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον τεσσάρων) καθώς και 10 σταθμούς εδάφους.
Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 το πρόγραμμα χωρίστηκε σε δύο μέρη, με χρήστες αντίστοιχα τις τουρκικές χερσαίες και αεροπορικές δυνάμεις. Τον Ιούλιο του 2009 ανατέθηκε στην Aselsan σύμβαση ύψους 63 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη πρωτοτύπου του συστήματος για τις χερσαίες δυνάμεις, πρόγραμμα που εξελίσσεται μέχρι σήμερα.
Επίσης το 2007, η Aselsan ανέλαβε ως κύριος ανάδοχος την παραγωγή, σε συνεργασία με ξένο προμηθευτή του συστήματος για τις τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις. Γι’ αυτό τον λόγο το 2008 απεστάλη αίτηση για πληροφορίες (RfI) στις Antonov, Bombardier, Boeing, Airbus, Cessna, Gulfstream και Embraer.
Το 2009, η τουρκική κυβέρνηση ζήτησε από την Aselsan να παράγει παρεμβολέα μακράς εμβέλειας και να εξοπλίσει με αυτόν επιλεγμένο επιχειρηματικό ή επιβατηγό αεριωθούμενο.
Μέχρι το 2012 η Aselsan διαπραγματεύθηκε με διάφορους κατασκευαστές αεροσκαφών και στη συνέχεια εξέδωσε RfP για την προμήθεια τεσσάρων αεροσκαφών. Οι προσφορές υποβλήθηκαν το 2013 αλλά σύμφωνα με το RfP (Request for Proposal), η ευθύνη ολοκλήρωσης των συστημάτων αναλαμβανόταν από τον κατασκευαστή αεροσκαφών που θα επιλεγόταν.
Πάντως, αξιωματούχος της Aselsan κληθείς να σχολιάσει τις εξελίξεις, αρνήθηκε ότι το πρόγραμμα απευθείας προμήθειας από ξένο προμηθευτή συνεπάγεται τη διακοπή του προγράμματος εγχώριας ανάπτυξης και απέδωσε τη διπλή διαδικασία στην ανάγκη προμήθειας επιπλέον συστημάτων, αλλά με συντομότερο χρόνο παράδοσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου