Ο εγκέφαλος διαθέτει μια αξιοσημείωτη ικανότητα να μαθαίνει νέα πράγματα, ενώ παράλληλα συγκρατεί τις γνώσεις που έχει ήδη αποκτήσει.
Με ποιο όμως ακριβώς τρόπο οι νέες πληροφορίες ενσωματώνονται στα νευρωνικά συστήματα του εγκεφάλου, αυτό αποτελεί ακόμα μυστήριο.
Σε αυτή τη μυστηριώδη διαδικασία, έρχεται να ρίξει περισσότερο φως μια νέα μελέτη ερευνητών στις ΗΠΑ με τη συμβολή ενός ελληνικής καταγωγής νευροεπιστήμονα.
Οι επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου Wake Forest και του Ινστιτούτου McGovern του πανεπιστημίου ΜΙΤ, με τη συμμετοχή του καθηγητή νευροβιολογίας και ανατομίας του πρώτου, Χρήστο Κωνσταντινίδη, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), έδειξαν με ποιο τρόπο οι νέες πληροφορίες από το εξωτερικό περιβάλλον κωδικοποιούνται στους νευρώνες του προμετωπιαίου φλοιού, της ζωτικής εκείνης περιοχής του εγκεφάλου που εμπλέκεται άμεσα στον σχεδιασμό, την λήψη αποφάσεων, την μάθηση και την μνήμη.
«Σ’ αυτή την έρευνα καταφέραμε να απομονώσουμε την εγκεφαλική δραστηριότητα έτσι ώστε να μπορέσουμε να δούμε τι συμβαίνει στον προμετωπιαίο φλοιό πριν και μετά από την μάθηση ενός νέου πράγματος», δήλωσε ο κ. Κωνσταντινίδης.
Οι ερευνητές ανέλυσαν την ηλεκτρική δραστηριότητα των νευρώνων (των εγκεφαλικών κυττάρων) πειραματόζωων πριν και μετά την πραγματοποίηση δύο τεστ μνήμης.
Αρχικά δύο μαϊμούδες παρακολούθησαν σε μια οθόνη υπολογιστή διάφορα σχήματα, όπως κύκλους και τετράγωνα, και οι επιστήμονες κατέγραψαν τη σχετική ηλεκτρική εγκεφαλική δραστηριότητα.
Στη συνέχεια, τα ίδια ζώα εκπαιδεύθηκαν να αναγνωρίζουν τα διάφορα σχήματα και να θυμούνται αν δύο σχήματα ταιριάζουν μεταξύ τους.
Αναλύοντας και συγκρίνοντας με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή τις καταγραφές της ηλεκτρικής δραστηριότητας των νευρώνων, πριν και μετά τα τεστ μνήμης, οι ερευνητές κατάφεραν να εντοπίσουν ένα μικρό αριθμό συγκεκριμένων νευρώνων που ενεργοποιούνται κατά την μάθηση νέων πραγμάτων και είναι αυτοί οι ίδιοι νευρώνες που διατηρούν τις προϋπάρχουσες σχετικές πληροφορίες, πριν μεσολαβήσει η εκπαίδευση για τη νέα μάθηση.
«Στην ουσία, αυτή η ειδική ομάδα νευρώνων είναι σε θέση να κάνει ταυτόχρονα διαφορετικά πράγματα, καθώς από τη μια μαθαίνει νέες πληροφορίες και, από την άλλη, διατηρεί τις πληροφορίες στις οποίες αυτοί οι νευρώνες έχουν ήδη εξειδικευτεί», δήλωσε ο Κωνσταντινίδης.
Η νέα μελέτη, μεταξύ άλλων, μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους για την κατανόηση του τρόπου που ο προμετωπιαίος φλοιός ελέγχει τη συμπεριφορά.
«Ελπίζουμε ότι τα ευρήματά μας θα βοηθήσουν άλλους ερευνητές που εργάζονται με ασθενείς που έχουν προβλήματα βραχυπρόθεσμης μνήμης λόγω εγκεφαλικών ή τραυματισμών στο κεφάλι», όπως είπε ο Χρήστος Κωνσταντινίδης και πρόσθεσε ότι η ανακάλυψη μπορεί ακόμα να βοηθήσει στη θεραπεία παθήσεων όπως η σχιζοφρένεια και η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου