Εαν νόμιζες ότι το καταραμένο Blender της 5ης Δημοτικού είναι το μόνο έργο τέχνης του αμφιλεγόμενου εικαστικού, ξανασκέψου το. Αυτά είναι όλα όσα πρέπει να ξέρεις για τον Ιάπωνα εικαστικό που κατά λάθος έκανε άνω κάτω το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας.
1. Τον έχουν αποκαλέσει σατανά, επαναστάτη και αμφιλεγόμενο περισσότερες φορές από όσες μπορεί ο ίδιος να μετρήσει. Ενάμισι χρόνο μάλιστα πριν, όταν το μουσείο Μόρι φιλοξένησε την έκθεση του Μνημείο στο Τίποτα, κοινότητες Ιαπώνων απαίτησαν να κατέβουν τα εμετικά εικαστικά του δημιουργήματα που έβρισκαν όχι απλά προκλητικά, αλλά προσβλητικά.2. Αναμεσα στα έργα του ένα μεγαλοπρεπές φαλλικό συννεφό σε μορφή μανιταριού, ένας τοίχος γεμάτος από απελπισμένα tweets συμπολιτών του που είχαν πληγεί από τις καταστροφές στην περιοχή Τοχόκου, μια μηχανή αυτοκτονίας που είναι προγραμματισμένη να μην σε σκοτώσει όσες φορές και αν προσπαθήσεις να είσαι αυτόχειρας και συνταξιούχοι Ιάπωνες που κανοβαλίζουν συμπολίτες της ανώτερης οικονομικά ττάξης της χώρας.
3. Tα έργα του έχουν τη σκληρότητα της δύσης συνδυασμένη με τα cute στοιχεία της kawaii κουλτούρας και των manga.
4. “Είναι τόσα πολλά στοιχεία στην τεχνη μου που μπορούν να προκαλέσουν οργή και όμως οι περισσίτεροι ενοχλούνται από το ερωτικό περιεχόμενο τους. Αυτό δείχνει μια βαθειά ανώριμη κοινωνία ανθρώπων” απάντησε στους πολέμιους του ειρωνικά. Προτιμάει να ντύνεται απλά, σχεδόν σαν στρατιώτης. Το χακί και τα militaire ρούχα του δεν είναι μια τυχαία επιλογή. “Είμαι πολέμιος των ταμπού” δηλωνει.
5. Γεννηθηκε το 1965 στη Νιγκάτα. Ο κοινωνιολόγος πατέρας του επηρέασε την κριτική του αντιμετώπιση απέναντι στην κοινότητα της χώρας αλλά και τον καπιταλισμό μιας μεταπολεμικής Ιαπωνίας του γιεν και του μαζικού κέρδους.
6. Από τα χρόνια του δημοτικού ήθελε να σχεδιάζει manga. Oι δάσκαλοι του ακόμη κάνουν λόγο για τις μπουτζούρες κατα τη διάκρεια των μαθημάτων ενώ στα γυμνασιακά του χρόνια αυτοαποκαλείται αριστεριστής και καταριέται τις θηριωδίες του αυτοκρατορικού Ιαπωνικού στρατού στα χρόνια της νεότερης ιστορίας του.
7. Στα 16 του αρχίζει να πειραματίζεται με το λάφδι σαν υλικό ενώ σαν έφηβος κλείνεται ώρες στο δωμάτιο του σχεδιάζοντας και διαβάζοντας λογοτεχνία και φυλλάδια αντισυστημικής κουλτούρας. O Nτοστογιέφσκι είναι ένας απο τους αγαπημένους του.
8. “Στην εφηβεία μου ήθελα να γίνω συγγραφέας αλλά ήταν σαφές ότι μπορούσα να ζωγραφίζω καλύτερα από το να γράφω”. Μετακομίζει στο Τόκιο για να ανακαλύψει τη δημιουργική του γραφή. Αποφοίτησε το 1989 από τη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης και γίνεται αμέσως το αγαπημένο enafant terrible της αβαν γκαρντ σκηνής της πόλης. Εκείνη την περίοδο αρχίζει να αντιπετωπίζει σατιρικά την Ιαπωνική πραγματικότητα συνδυάζοντας μεθολοδολίες παραδοσιακής ιαπωνικής τέχνης με σύγχρονους προβληματισμούς και εικονογραφήσεις. Μια τάση που συναντάται σε πολλούς σύγχρονους Ασιάτες εικαστικούς που περισσότερο από τους συναδέλφους τους από τη Δύση “ψάχνουν συνεχώς να επινοήσουν τη σύγχρονη ταυτότητα τους με αναφορές στο πλούσιο παρελθόν τους”. Για κάποιους ο Άιντα Μακότο είναι ο Ai Weiwei της Ιαπωνίας.
9. Τολμηρός δεν φοβάται να προκαλέσει και να ενοχλήσει με τις πολιτικά λανθασμένες εικόνες που βρίθουν από περίεργο, ανώμαλο, ερωτισμό. Οπλισμένος με μυριάδες τεχνικές και αναφορές, ο Μακότο περνάει από την ζωγραφική στη γλυπτική στη φωτογραφία στα video intsallations ενώ δημιουργεί ακόμη και βιβλία κόμικ.
10. “Ο Aιντα Μακάτο είναι ένας άντρας του χάους και της αταξίας,” γράγει ο θεωρητικός τέχνης Καταόκα με αφορμή την έκθεση που ενόχλησε πολλούς. “Η πολυπλοκότητα των θεμάτων του, το πως μπλέκει τη συγχρονη Ιαπωνική κοουλτούρα του υπερκαταναλωτιμού και της σάρκας με το γκροτέσκο, και το επιθετικό τον έχουν καθιερώσει και τον χαρακτηρίζουν σαν έναν από τους πιο σημαντικούς εν ζωή καλλιτέχνες σήμερα”.
11. “Συνήθως εμνέεομαι όταν πίνω σάκε ή ηρεμώ βλέποντας τον ορίζοντα” έχει πει.
12. Αγαπημένο του θέμα και το λεγόμενο οικονομικό θαύμα της Ιαπωνίας που κατέληξε στη φούσκα της ευμάρειας. “Νοιώθω ότι εχουμε χάσει την ικανότητα μας να βλέπουμε το δάσος και όχι μόνο το δέντρο. Θέλω να ενοχλώ για να βάζω τον κόσμο να σκέπτεται” είπε. Στο εργο του Harakiri Schoolgirls όμορφες γυναικείες φιγούρες αποκεφαλίζονται και σφάζουν τα άκρα τους χαμογελώντας σαν υπερήφανοι σαμουράι. Στο Gate Ball, ηλικιωμένοι Ιάπωνες παίζουν κρίκετ με κεφάλια συμπολιτών τους. Στο έργο του κατασκευασμένο απο χαρτί Shinjuku Castle έχει δημιουργήσει ένα παλάτι απο κούτες, σαν αυτές που βρίσκουν καταφύγιο οι άστεγοι της πόλης.
13. Έχει ζήσει στην Νέα Υόρκη και το Πεκίνο. Στα χρόνια που πέρασε στην πρωτεύουσα της Κίνας δημιουργεί το διάσημο Ash Color Mountains. Αυτό που από μακριά μοιάζει με όγκους βουνών είναι από κοντά μυριάδες πτώματα μισθωτών μιας επιχειρηματικότητας του χρήματος.
14. Επιθετικός και προκλητικός, ο Μακάτι σίγουρα δεν είναι ιδανικός για να εικονογραφήσει ένα σχολικό βιβλίο. Είναι όμως ουσιαστικός για να μας κάνει να σκεφτούμε ότι η εικόνα ενός αγρότη που τραβάει τσάντες πολυτελείας από τα πτώματα της αστικής τάξης που είναι αραδιασμένα στο χωράφι του έχει νόημα και σχόλιο ουσίας.
“Νομίζω ότι πρέπει να σταματήσουμε να είμαστε θύματα της κουλοτύρας των 80'ς, να δεχτούμε αυτό που είμαστε σήμερα. Πρεπει να μαθουμε να ζουμε με λιγότερα και να έχουμε ζωές πιο απλές, σαν εκείνες που απολαμβάναμε πριν τη μεγάλη φούσκα της επιφανειακής ευμάρειας. Δεν είναι κακό να κοιτάς ψηλά στα αστέρια και να θες να τα φτάσεις” είπε. Αρκεί να ξέρεις που στέκεσαι, που πας και πόσα μίγματα μπορούν να προκύψουν από το μπλέντερ της ζωής σου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου