Πηγή: Ramil Sitdikov / RIA Novosti
Το νέο «Yak» δεν
είναι μόνο ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά αεροσκάφη του κόσμου, αλλά
ένα αεροπλάνο πολλαπλών χρήσεων, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος
εξαγωγών αεροπορικής τεχνολογίας της ρωσικής κρατικής εξαγωγικής
εταιρείας όπλων και αμυντικού εξοπλισμού «Rosoboronexport», Σεργκέι
Κόρνεφ.... Μπορεί να επιχειρήσει και ως ελαφρύ
μαχητικό αεροσκάφος, δήλωσε ο ίδιος στη διεθνή αεροπορική έκθεση,
Farnborough International Airshow 2014, στη Μεγάλη Βρετανία.
Το
Yak-130 είναι ένα από πολλά υποσχόμενα projects της ρωσικής Πολεμικής
Αεροπορίας. Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε στη δεκαετία του 1980 σαν το
βασικό εκπαιδευτικό-μαχητικό αεροσκάφος της σοβιετικής Πολεμικής
Αεροπορίας (ΠΑ), ικανό να προσομοιώνει την πτήση όλων των τύπων των
σύγχρονων αλλά και των πειραματικών - μελλοντικών μαχητικών. Όμως, η
διάλυση της ΕΣΣΔ θα διακόψει την ανάπτυξη του έργου. Όπως λένε οι
σχεδιαστές, οι στρατιωτικοί δικαιολόγησαν την απόφασή τους με την
έλλειψη πόρων για την αγορά σύγχρονου τεχνικού εξοπλισμού.
Οι ρώσοι αεροναυπηγοί
προσπάθησαν να το «σώσουν» στα μέσα της δεκαετίας του 1990, συμφωνώντας
με την ιταλική εταιρεία «Aeromakki» για την από κοινού ολοκλήρωση του
σχεδιασμού και παραγωγή του αεροσκάφους, που πήρε την ονομασία
Yak-130-AM. Οι Ιταλοί έπρεπε να κατασκευάσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα
του αεροσκάφους και να προωθήσουν εμπορικά τα αεροπλάνα στην παγκόσμια
αγορά. Τα δικαιώματα ιδιοκτησίας μοιράστηκαν «50%-50%». Αλλά στο τέλος
οι Ιταλοί τα παράτησαν και δημιούργησαν το δικό τους αεροσκάφος, M-346.
Στη διεθνή αεροδιαστημική έκθεση Farnborough International Airshow 2014,
συμφώνησαν να πωλήσουν το νέο αεροπλάνο στην ισραηλινή Πολεμική
Αεροπορία.
Στις ρωσικές Ένοπλες
Δυνάμεις (ΕΔ) ονομάζουν το Yak-130 - «Ιπτάμενο iPhone». Είναι αξιόπιστο,
εύκολο στο χειρισμό και το πιο σημαντικό, το αεροσκάφος είναι
σχεδιασμένο για να ικανοποιεί κάθε πελάτη σύμφωνα με τις δικές του
ανάγκες. Ο πρώην διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας, Ήρωας της Ρωσίας,
Βλαντίμιρ Μιχαΐλοφ, μετά την πτήση του με Yak-130, δήλωσε για το νέο
εκπαιδευτικό αεροσκάφος: «Πιο εύκολο στο χειρισμό, «υπάκουο» και
αξιόπιστο αεροσκάφος, δεν έχω ξαναδεί!». Φυσικά ο πτέραρχος απέκρυψε
έξυπνα την πραγματικότητα: Μια εκπαιδευτική πτήση δεν είναι ποτέ «απλή»
στο χειρισμό και το αεροπλάνο δεν είναι μόνο «υπάκουο». Όμως είναι
αλήθεια ότι, όπως και στο iPhone, στο Yak-130 έχουν ενσωματωθεί τεχνικές
λύσεις που καθιστούν το χειρισμό του εύκολο και κατανοητό στο μέγιστο
βαθμό.
Κάτι παραπάνω από απλό εκπαιδευτικό
Οπως λένε οι
σχεδιαστές, το αεροσκάφος μπορεί να επανα-προγραμματιστεί στον αέρα και
να εκτελέσει εκπαιδευτική πτήση σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες ή να
αλλάξει τον τρόπο χειρισμού, ανάλογα με τον τύπο του αεροπλάνου που
εκπαιδεύεται ο πιλότος. Αν πρόκειται για το υπερσύγχρονο Su-30, το
Yak-130 θα πετάξει με το δικό του σενάριο. Στο πρόγραμμα πτήσεων θα
εισαχθεί το καινούργιο αμερικανικό ελαφρύ μαχητικό F-35 και θα πετάξει
διαφορετικά. Ωστόσο, θα είναι απολύτως ασφαλές και προβλέψιμο τόσο για
τον εκπαιδευόμενο πιλότο όσο και για τον εκπαιδευτή. Αν ο εκπαιδευόμενος
χειριστής χάσει τον έλεγχο του αεροσκάφους, το αεροσκάφος μπορεί να
προσγειωθεί από τον εκπαιδευτή με ραδιοσήματα από το έδαφος. Το Yak-130
είναι σε θέση να πετάξει με ασφάλεια και να επιτεθεί με γωνία βύθισης
μέχρι 40 βαθμούς, με αλλαγή της ταχύτητας από τα 200 μέχρι τα 800 km/h.
Παρόμοιες δυνατότητες στη λειτουργία και στο χειρισμό, δεν διαθέτει
σήμερα κανένα άλλο εκπαιδευτικό αεροσκάφος στον κόσμο.
Το Yak-130 δεν είναι
μόνο ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος. Το ιπτάμενο «σχολείο», αν καταστεί
απαραίτητο, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε ένα ελαφρύ μαχητικό ή
βομβαρδιστικό αεροσκάφος. Το Yak-13 διαθέτει 9 εξωτερικά σημεία
δεσίματος φορτίου: Εξι κάτω από τα πτερύγια και τρία κάτω από την
άτρακτο, που μπορούν να μεταφέρουν μέχρι 3.000 κιλά ωφέλιμο φορτίο,
συμπεριλαμβανομένων πυραύλων «αέρος - αέρος», «αέρος - εδάφους», καθώς
και βομβών των 250 και 500 kg, βομβών διασποράς και άλλου εξοπλισμού.
Όπως σημειώνουν οι
ειδικοί της Πολεμικής Αεροπορίας που έχουν χρησιμοποιήσει το Yak-130 για
την εκτέλεση αποστολών ακριβείας, όπως για παράδειγμα η καταστροφή
στρατοπέδων τρομοκρατών, για τη φύλαξη των συνόρων σε ξηρά και θάλασσα, ή
ακόμα και σε αποστολές για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου
ναρκωτικών, το κόστος του «Yak» πολλαπλού ρόλου είναι κατά πολύ
φθηνότερο απ' ό,τι άλλα αεροσκάφη. Επιπλέον, το «Γιάκοβλεφ» μπορεί να
χρησιμοποιήσει σαν βάση οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Το αεροπλάνο είναι
σχεδόν αυτόνομο. Αυτή η ποιοτική του ιδιότητα επιτρέπει την οργάνωση της
στάθμευσης σε βάσεις που βρίσκονται κοντά στις περιοχές των
εχθροπραξιών. Ένας κρίσιμος επιχειρησιακός παράγοντας που εξασφαλίζει τη
μάχιμη δράση σε περιοχές που δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένες με
αεροπορικές υποδομές.
Ανοιγμα στις εξαγωγές
Διαβάστε επίσης:
Μέχρι πρόσφατα, το
Yak-130 δεν προορίζονταν για εξαγωγές. Στο πλαίσιο του συμβολαίου με το
ρωσικό υπουργείο Άμυνας, η κατασκευάστρια εταιρεία του αεροσκάφους
«Irkut», έπρεπε πρώτα να ικανοποιήσει τις ανάγκες των ρωσικών Ενόπλων
Δυνάμεων σε 70 τέτοια αεροσκάφη. Ωστόσο, η εμπειρία από τη χρήση του
Yak-130 στο ρωσικό Στρατό, άνοιξε γρήγορα το εξαγωγικό δυναμικό του
«ρωσικού ιπτάμενου iPhone» για πελάτες του εξωτερικού. Πρώτος αγοραστής
του Yak-130 έγινε η Αλγερία, στην οποία παραδόθηκαν 16 αεροσκάφη.
Αργότερα υπογράφηκαν συμβόλαια για την προμήθεια 36 Yak-130 στη Συρία,
26 στο Μπαγκλαντές και τεσσάρων για την ΠΑ της Λευκορωσίας.
Η Μόσχα ελπίζει να
υπογράψει άλλη μια συμφωνία με τη Μαλαισία για τη συμμετοχή του
προηγμένου ρωσικού αεροσκάφους στο διαγωνισμό που προκήρυξε η ανανεωμένη
ΠΑ της χώρας. Σύμφωνα με το Σεργκέι Κόρνεφ, οι μαλαισιανοί πιλότοι
έχουν θετική εμπειρία από το χειρισμό των ρωσικών MiG-29 και Su-30MKM. Η
εκπαίδευσή τους σε αυτά τα μαχητικά είναι πολύπλοκη και δαπανηρή. Η
εμφάνιση των Yak-130 στα κέντρα εκπαίδευσης της ΠΑ της Μαλαισίας μπορεί
να κάνει τη διαδικασία ευκολότερη και λιγότερο δαπανηρή.
Η Ρωσία Τώρα
http://skeftomasteellhnika.blogspot.gr/2014/08/yak-130-i-phone.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου