Το
δεύτερο πίνακα αποτελεσμάτων σχετικά με την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη
παρουσίασε τη Δευτέρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με απώτερο σκοπό την
προώθηση της ποιότητας, της ανεξαρτησίας και της αποτελεσματικότητας των
συστημάτων Δικαιοσύνης.
Ο εν λόγω πίνακας αποτελεσμάτων, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η Επιτροπή, είναι ένα εργαλείο ενημέρωσης που περιέχει αντικειμενικά, αξιόπιστα και συγκρίσιμα δεδομένα για τα συστήματα απονομής δικαιοσύνης των κρατών-μελών.
Η συμβολή του πίνακα αποτελεσμάτων εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, δηλαδή της ετήσιας διαδικασίας συντονισμού της οικονομικής πολιτικής της ΕΕ, η οποία έχει ως στόχο την ενίσχυση των οικονομικών επιδόσεων και της ανταγωνιστικότητας των κρατών-μελών μέσω συστάσεων ειδικών για κάθε χώρα.
Ο πίνακας αποτελεσμάτων του 2014 σχετικά με την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη συγκεντρώνει δεδομένα από διάφορες πηγές.
Τα περισσότερα από τα ποσοτικά δεδομένα προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Αξιολόγηση της Αποτελεσματικότητας της Δικαιοσύνης (CEPEJ) η οποία συλλέγει στοιχεία από τα κράτη-μέλη.
Σχετικά με τα αποτελέσματα που αφορούν στην Ελλάδα, προκύπτει ότι ο χρόνος για την εκδίκαση αστικών και εμπορικών διαφορών πρωτοβάθμια έχει αυξηθεί από 190 το 2010 σε 460 ημέρες το 2012, επίδοση η οποία είναι η τρίτη χειρότερη μεταξύ των 22 κρατών-μελών της ΕΕ για τα οποία υπάρχουν στοιχεία.
Τις καλύτερες επιδόσεις στην ΕΕ εμφανίζουν η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο και η Ουγγαρία με χρόνο επίλυσης που δεν υπερβαίνει τις 100 ημέρες ενώ τις χειρότερες επιδόσεις παρουσιάζουν η Ιταλία και η Μάλτα.
Στο μεταξύ, όσον αφορά στην αποδοτικότητα του συστήματος Δικαιοσύνης από την έρευνα της Κομισιόν προκύπτει ότι η Ελλάδα παρουσιάζει τις χειρότερες επιδόσεις μεταξύ των 20 κρατών-μελών για τα οποία υπάρχουν στοιχεία, εφόσον το ποσοστό εκδίκασης αστικών και εμπορικών διαφορών πρωτοβάθμια μειώθηκε από 79% το 2010 σε 59% το 2012, ενώ τα καλύτερα αποτελέσματα εμφανίζουν το Λουξεμβούργο, η Ιταλία και η Μάλτα.
Εξάλλου, όσον αφορά την ποιότητα του συστήματος Δικαιοσύνης, προκύπτει ότι σε μια κλίμακα που κυμαίνεται από το 0 έως το 4 η Ελλάδα είναι τελευταία στην ΕΕ με επίδοση 1,5 και η Κύπρος προτελευταία με επίδοση 2, ενώ στις πρώτες θέσεις με επίδοση 4 βρίσκονται δέκα κράτη-μέλη (Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Αυστρία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Φινλανδία, Σουηδία).
Σημειώνεται ότι στους δείκτες για την ποιότητα περιλαμβάνονται η υποχρεωτική κατάρτιση των δικαστών, η παρακολούθηση και αξιολόγηση των δικαστικών δραστηριοτήτων, ο προϋπολογισμός και οι ανθρώπινοι πόροι των δικαστηρίων, καθώς και η διαθεσιμότητα τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ), και εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης των διαφορών (ADR).
Ο πίνακας αποτελεσμάτων παρουσιάζει δεδομένα για την αντίληψη περί ανεξαρτησίας του συστήματος απονομής δικαιοσύνης. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 24η θέση στην ΕΕ και την 84η σε σύνολο 184 χωρών.
Στην ΕΕ τις καλύτερες επιδόσεις εμφανίζουν η Φινλανδία, η Ιρλανδία και η Μεγάλη Βρετανία και τις χειρότερες η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Σλοβακία.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έκθεσης η επίτροπος Δικαιοσύνης Βίβιαν Ρέντινγκ, δήλωσε: «Η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης ισοδυναμεί με άρνηση απονομής δικαιοσύνης.
Ο πίνακας αποτελεσμάτων σχετικά με την ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη είναι βασικό εργαλείο της οικονομικής στρατηγικής της ΕΕ, καθώς συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της δικαιοσύνης για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Ένα λειτουργικό και ανεξάρτητο δικαστικό σύστημα είναι βασικό στοιχείο για την εξασφάλιση της εμπιστοσύνης των πολιτών και των επενδυτών, και απαραίτητο για την αμοιβαία εμπιστοσύνη στον ευρωπαϊκό χώρο δικαιοσύνης.
Αυτή η δεύτερη έκδοση του πίνακα αποτελεσμάτων σχετικά με την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη δημοσιεύεται σε μια στιγμή που πολλά κράτη-μέλη πραγματοποιούν δικαστικές μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Εξελίξεις και στοιχεία επιβεβαιώνουν πόσο σημαντικό είναι να συνεχιστούν με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα οι προσπάθειες που έχουν αναληφθεί για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δικαστικών συστημάτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Η Κομισιόν, σε επόμενο στάδιο, τονίζει ότι τα στοιχεία του πίνακα αποτελεσμάτων θα ληφθούν υπόψη κατά την προετοιμασία των επικείμενων αναλύσεων ανά χώρα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2014.
Θα ληφθούν επίσης υπόψη στο πλαίσιο της εκπόνησης των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής και προβλέπεται ότι τα ταμεία της ΕΕ (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη της μεταρρύθμισης των εθνικών δικαστικών συστημάτων.
Η Επιτροπή σημειώνει ότι θα συνεργαστεί με εμπειρογνώμονες από το δικαστικό σώμα και τα κράτη-μέλη, με επαγγελματίες του κλάδου της δικαιοσύνης και με ευρωπαϊκά δικαστικά δίκτυα με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας, της διαθεσιμότητας και της συγκρισιμότητας των δεδομένων για τις μελλοντικές εκδόσεις του πίνακα αποτελεσμάτων.
defencenet.gr
Ο εν λόγω πίνακας αποτελεσμάτων, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η Επιτροπή, είναι ένα εργαλείο ενημέρωσης που περιέχει αντικειμενικά, αξιόπιστα και συγκρίσιμα δεδομένα για τα συστήματα απονομής δικαιοσύνης των κρατών-μελών.
Η συμβολή του πίνακα αποτελεσμάτων εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, δηλαδή της ετήσιας διαδικασίας συντονισμού της οικονομικής πολιτικής της ΕΕ, η οποία έχει ως στόχο την ενίσχυση των οικονομικών επιδόσεων και της ανταγωνιστικότητας των κρατών-μελών μέσω συστάσεων ειδικών για κάθε χώρα.
Ο πίνακας αποτελεσμάτων του 2014 σχετικά με την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη συγκεντρώνει δεδομένα από διάφορες πηγές.
Τα περισσότερα από τα ποσοτικά δεδομένα προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Αξιολόγηση της Αποτελεσματικότητας της Δικαιοσύνης (CEPEJ) η οποία συλλέγει στοιχεία από τα κράτη-μέλη.
Σχετικά με τα αποτελέσματα που αφορούν στην Ελλάδα, προκύπτει ότι ο χρόνος για την εκδίκαση αστικών και εμπορικών διαφορών πρωτοβάθμια έχει αυξηθεί από 190 το 2010 σε 460 ημέρες το 2012, επίδοση η οποία είναι η τρίτη χειρότερη μεταξύ των 22 κρατών-μελών της ΕΕ για τα οποία υπάρχουν στοιχεία.
Τις καλύτερες επιδόσεις στην ΕΕ εμφανίζουν η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο και η Ουγγαρία με χρόνο επίλυσης που δεν υπερβαίνει τις 100 ημέρες ενώ τις χειρότερες επιδόσεις παρουσιάζουν η Ιταλία και η Μάλτα.
Στο μεταξύ, όσον αφορά στην αποδοτικότητα του συστήματος Δικαιοσύνης από την έρευνα της Κομισιόν προκύπτει ότι η Ελλάδα παρουσιάζει τις χειρότερες επιδόσεις μεταξύ των 20 κρατών-μελών για τα οποία υπάρχουν στοιχεία, εφόσον το ποσοστό εκδίκασης αστικών και εμπορικών διαφορών πρωτοβάθμια μειώθηκε από 79% το 2010 σε 59% το 2012, ενώ τα καλύτερα αποτελέσματα εμφανίζουν το Λουξεμβούργο, η Ιταλία και η Μάλτα.
Εξάλλου, όσον αφορά την ποιότητα του συστήματος Δικαιοσύνης, προκύπτει ότι σε μια κλίμακα που κυμαίνεται από το 0 έως το 4 η Ελλάδα είναι τελευταία στην ΕΕ με επίδοση 1,5 και η Κύπρος προτελευταία με επίδοση 2, ενώ στις πρώτες θέσεις με επίδοση 4 βρίσκονται δέκα κράτη-μέλη (Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Αυστρία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Φινλανδία, Σουηδία).
Σημειώνεται ότι στους δείκτες για την ποιότητα περιλαμβάνονται η υποχρεωτική κατάρτιση των δικαστών, η παρακολούθηση και αξιολόγηση των δικαστικών δραστηριοτήτων, ο προϋπολογισμός και οι ανθρώπινοι πόροι των δικαστηρίων, καθώς και η διαθεσιμότητα τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ), και εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης των διαφορών (ADR).
Ο πίνακας αποτελεσμάτων παρουσιάζει δεδομένα για την αντίληψη περί ανεξαρτησίας του συστήματος απονομής δικαιοσύνης. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 24η θέση στην ΕΕ και την 84η σε σύνολο 184 χωρών.
Στην ΕΕ τις καλύτερες επιδόσεις εμφανίζουν η Φινλανδία, η Ιρλανδία και η Μεγάλη Βρετανία και τις χειρότερες η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Σλοβακία.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έκθεσης η επίτροπος Δικαιοσύνης Βίβιαν Ρέντινγκ, δήλωσε: «Η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης ισοδυναμεί με άρνηση απονομής δικαιοσύνης.
Ο πίνακας αποτελεσμάτων σχετικά με την ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη είναι βασικό εργαλείο της οικονομικής στρατηγικής της ΕΕ, καθώς συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της δικαιοσύνης για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Ένα λειτουργικό και ανεξάρτητο δικαστικό σύστημα είναι βασικό στοιχείο για την εξασφάλιση της εμπιστοσύνης των πολιτών και των επενδυτών, και απαραίτητο για την αμοιβαία εμπιστοσύνη στον ευρωπαϊκό χώρο δικαιοσύνης.
Αυτή η δεύτερη έκδοση του πίνακα αποτελεσμάτων σχετικά με την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη δημοσιεύεται σε μια στιγμή που πολλά κράτη-μέλη πραγματοποιούν δικαστικές μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Εξελίξεις και στοιχεία επιβεβαιώνουν πόσο σημαντικό είναι να συνεχιστούν με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα οι προσπάθειες που έχουν αναληφθεί για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δικαστικών συστημάτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Η Κομισιόν, σε επόμενο στάδιο, τονίζει ότι τα στοιχεία του πίνακα αποτελεσμάτων θα ληφθούν υπόψη κατά την προετοιμασία των επικείμενων αναλύσεων ανά χώρα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2014.
Θα ληφθούν επίσης υπόψη στο πλαίσιο της εκπόνησης των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής και προβλέπεται ότι τα ταμεία της ΕΕ (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη της μεταρρύθμισης των εθνικών δικαστικών συστημάτων.
Η Επιτροπή σημειώνει ότι θα συνεργαστεί με εμπειρογνώμονες από το δικαστικό σώμα και τα κράτη-μέλη, με επαγγελματίες του κλάδου της δικαιοσύνης και με ευρωπαϊκά δικαστικά δίκτυα με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας, της διαθεσιμότητας και της συγκρισιμότητας των δεδομένων για τις μελλοντικές εκδόσεις του πίνακα αποτελεσμάτων.
defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου