ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ;
α. ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΕΔΑΦΙΑ ΤΗΣ «ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ» ΚΑΙ ΤΩΝ "ΝΟΜΩΝ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
β. ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
----------------------------------------------------------
(Εκδόσεις Ι.
Ζαχαρόπουλος , μετάφραση ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ
)
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ"
Πλάτωνος 372 a,b,c,d
...ότι και όψον έξουσιν , άλας τε δήλον οτι και ελάας και τυρόν , και βολβούς και λάχανα γε ...και τραγήματα που παραθήσομεν αυτοίς των τε σύκων και ερεβίνθων και κυάμων , και μύρτα και φηγούς σποδιούσιν προς το πύρ , μετρίως υποπίνοντες . Και ούτω διάγοντες τον βίον εν ειρήνη μετα υγείας ..
[...θάχουν και προσφάγι, άλας δηλαδή και ελιές και τυρί και λάχανα ....και επιδόρπια θα τους σερβίρουμε , σύκα και ρεβίθια και κουκιά και σμερτοκούκια και βελανίδια να τα σιγοψήνουν στη χόβολη και να τραβούν κι απο καμμιά ρουφηξιά ( κρασί ) . Και έτσι αφού ζήσουν με ειρήνη και υγεία ...]
...ότι και όψον έξουσιν , άλας τε δήλον οτι και ελάας και τυρόν , και βολβούς και λάχανα γε ...και τραγήματα που παραθήσομεν αυτοίς των τε σύκων και ερεβίνθων και κυάμων , και μύρτα και φηγούς σποδιούσιν προς το πύρ , μετρίως υποπίνοντες . Και ούτω διάγοντες τον βίον εν ειρήνη μετα υγείας ..
[...θάχουν και προσφάγι, άλας δηλαδή και ελιές και τυρί και λάχανα ....και επιδόρπια θα τους σερβίρουμε , σύκα και ρεβίθια και κουκιά και σμερτοκούκια και βελανίδια να τα σιγοψήνουν στη χόβολη και να τραβούν κι απο καμμιά ρουφηξιά ( κρασί ) . Και έτσι αφού ζήσουν με ειρήνη και υγεία ...]
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ" Πλάτωνος 404 d
Συρακοσίαν δέ , ώ φίλε , τράπεζαν και Σικελικήν ποικιλίαν όψου , ώς έοικας , ουκ αινείς , είπερ σοι ταύτα δοκεί ορθώς έχειν.
Ουκούν και Αττικών πεμμάτων τας δοκούσας είναι ευπαθείας.
( Ώστε τα τραπέζια , φίλε μου , των Συρακουσίων και τα πολυποίκιλα Σικελικά αρτύματα δεν τα εγκρίνεις …
…ούτε ακόμη και τα τόσα φημισμένα γλυκίσματα της Ατ τικής λιχουδιάς )
Συρακοσίαν δέ , ώ φίλε , τράπεζαν και Σικελικήν ποικιλίαν όψου , ώς έοικας , ουκ αινείς , είπερ σοι ταύτα δοκεί ορθώς έχειν.
Ουκούν και Αττικών πεμμάτων τας δοκούσας είναι ευπαθείας.
( Ώστε τα τραπέζια , φίλε μου , των Συρακουσίων και τα πολυποίκιλα Σικελικά αρτύματα δεν τα εγκρίνεις …
…ούτε ακόμη και τα τόσα φημισμένα γλυκίσματα της Ατ τικής λιχουδιάς )
Εδώ
βλέπουμε να μιλά για λιτή
διατροφή χωρίς περιττές πολυτέλειες . Την
ίδια «γραμμή» θα ακολουθήσει αργότερα και ο Επίκουρος
.
Εδάφιο 406 b
…ο Ηρόδικος όμως , που ήταν γυμναστής , επειδή
έγινε αρρωστιάρης ,
εσυνδύασε τη
γυμναστική με την ιατρική και μ’ αυτό το συνδυασμό εβασάνισε πρώτα και περισσότερο τον εαυτό του
, έπειτα κι’
άλλους πολλούς κατόπι … ο Ασκληπιός όχι από άγνοια και αμάθεια δεν εδίδαξε τους απογόνους του αυτό το είδος της ιατρικής , μα
επειδή ίσα-ίσα ήξερε πως σ’ όλες τις καλοκυβερνημένες πολιτείες έχει οριστεί στον καθένα κι’ από μια εργασία , που
είναι ανάγκη να την κάνει , και κανείς δεν έχει καιρό να είναι άρρωστος και να νοσηλεύεται όλη του τη ζωή …
Εδώ φαίνεται
η άποψη
του Πλάτωνα
ότι η
κοινωνία δεν
έχει την
πολυτέλεια να ανέχεται φιλάσθενα άτομα ούτε
η ιατρική πρέπει να ξοδεύει χρόνο και πόρους για
να περιθάλπει τέτοιους ασθενείς
. Αυτό έρχεται
σαν λογική
συνέπεια της
άποψης του
Πλάτωνα ότι
πρώτος στόχος της Ιδανικής
Πολιτείας του είναι να διασφαλίσει την αιώνια ύπαρξή της και ΔΕΥΤΕΡΟΣ στόχος είναι να εξασφαλίσει την ευδαιμονία για τον κάθε πολίτη
. Όταν αυτοί
οι στόχοι
συγκρούονται υποχωρεί , φυσικά , ο δεύτερος .
Εδάφιο 416 d [μιλά για την περιουσία και τη ζωή των «φυλάκων»
( των στρατιωτών
και των αρχόντων ) της πόλης ]
…πρώτα κανείς να μην έχει καμιά ιδιαίτερη περιουσία
, εκτός αν είναι απόλυτη ανάγκη
. Έπειτα κανείς
να μην
έχει τέτοιο
σπίτι ή
αποθήκη , όπου να μην μπορεί να μπαίνει ο καθένας που θελήσει
. Όσο για τα τρόφιμα …να ορίσωμε να τους τα προμηθεύουν οι άλλοι πολίτες σα μιστό ,
…, ούτε όμως
περισσότερα ούτε λιγώτερα απ’
ότι τους φτάνει για τη χρονιά τους
. Να έχουν κοινά συσσίτια και να ζούν όλοι μαζί όπως στο στρατόπεδο σε εκστρατεία . Ασήμι
και χρυσάφι
…καμιάν ανάγκη δεν έχουν …και
δεν έχουν
δικαίωμα να
μεταχειρίζονται και ν’ αγγίζουν χρυσάφι κι ασήμι , ούτε κάτω από τη στέγη τους να έχουν …
Εδώ ο Πλάτων
έχει αρχίσει
να συλλαμβάνει το δόγμα «Όσο περισσότερη εξουσία έχεις , τόσο λιγότερο πλούτο
423 d ...πως πρέπει άν κανενός απο τους φύλακες το παιδί γεννηθεί έκφυλο
, να ξαποστέλλεται στις άλλες τάξεις , κι'
άν πάλι
απ' τους
άλλους γεννηθεί κανένα που ν' αξίζει , να
κατατάσσεται στους φύλακες ...και
τους άλλους πολίτες να τοποθετούμε καθένα τους σ' εκείνη τη μια δουλειά
, που είναι προωρισμένος
απο τη
φύση του...
Εδώ
φαίνεται οτι ο Πλάτων ανακάλυψε την βασική
αιτία παρακμής των πολιτισμών
: Το ότι το παιδί του αξιωματούχου
γίνεται αξιωματούχος είτε αξίζει είτε όχι
. Δεν φαίνεται όμως να αντιλήφθηκε
την σπουδαιότητα της ανακάλυψής
του . Αν την είχε αντιληφθεί όλο το έργο του θα περιστρεφόταν γύρω απο αυτό το εδάφιο . Όλα
αυτά που λέει για την περιουσία των φυλάκων
και τη
φροντίδα ώστε να μην ξέρει κανείς ποιό παιδί
είναι το
δικό του
, εξυπηρετούν αυτόν το
σκοπό : Να μην
μπορεί κανείς να προωθήσει το παιδί του σε αξιώματα για τα οποία
δεν έχει τα προσόντα .
457 d έως 461 e
Πως
οι γυναίκες αυτές αυτών των αντρών πρέπει όλες σε όλους να είναι κοινές , και καμιά με κανένα να μη συνοικεί χωριστά
. Και τα παιδιά να είναι κοινά ,
και κανένας
γονιός να
μην ξέρει
το παιδί
που γεννήθηκε απ' αυτόν , ούτε το παιδί το
γονιό του .
...κι' αυτοί πιά ( οι άνδρες και οι γυναίκες ) ,
αφού θα έχουν κοινές κατοικίες και συσσίτια
, και κανένας
των δεν θάχει τίποτα τέτοιο ιδιαίτερο...
...είναι
ανάγκη , σύμφωνα μ' αυτά που παραδεχτήκαμε
, οι ερωτικές
συναντήσεις ανάμεσα στους καλύτερους και τις καλύτερες να γίνουνται όσο μπορεί
συχνότερα , και το εναντίο ανάμεσα στους χειρότερους και τις χειρότερες .Κι' όσα παιδιά γεννιούνται απο κείνους (
τους καλύτερους )
, να τα
μεγαλώνωμε , όχι όμως και των άλλων , άν πρόκειται το ποίμνιό μας να διατηρηθεί όσο πιό ξεχωριστό
. Κι' όλα
αυτά να
γίνονται χωρίς να τα παίρνει κανείς είδηση , εξόν
απο τους άρχοντες , άν εννοούμε πάλι να μείνει αδιατάρακτη η ειρήνη μες την αγέλη των φυλάκων
.
...για
να διατηρούν μ' όλη την ακρίβεια τον ίδιο
πάντα πληθυσμό
των αντρών , έχοντας υπόψη τους πολέμους και τις αρρώστειες και όλα
τα τέτοια
, ώστε όσο
μπορεί μήτε μεγάλη μήτε μικρή να γίνεται η πόλη
.
θα προετοιμάζονται λοιπόν επιτήδεια
(νοθευμένοι
) κάποιοι
κλήροι , ώστε οι χειρότεροι
εκείνοι , σε
κάθε συνταίριασμά τους με γυναίκα ( που
θα είναι
και αυτή
απο τις
χειρότερες ) , να μην έχουν να τα βάζουν με τους άρχοντες
, αλλά με
την τύχη .
Κι'
ακόμα βέβαια , στους νέους που θα διακρίνονται στον
πόλεμο ή
σ' ο,τιδήποτε άλλο , πρέπει
να δίνεται
και πιό
απεριόριστα η εξουσία να κοιμούνται
με τις
γυναίκες , ώστε μαζί μ' αυτή
την πρόφαση
να σπέρνουνται κι' όσο μπορεί περισσότερα
παιδιά απο
τέτοιους .
Λοιπόν
και τα
παιδιά που
κάθε φορά
θα γεννιούνται θα τα παραλαβαίνουν
οι ωρισμένες γι' αυτό το σκοπό αρχές , που θα τις αποτελούν είτε άντρες είτε γυναίκες ...
Αυτές
λοιπόν οι
αρχές θα
παίρνουν και θα πηγαίνουν των καλύτερων , θαρρώ , τα
παιδιά στη
στάνη , σε κάποιες παραμάνες που
θα κάθουνται
σ' ένα
χωριστό μέρος μες την πόλη . Τα παιδιά όμως των χειρότερων ,
κι' άν κανένα ανάπηρο γεννηθεί απο τους
άλλους , θα τα
κρύψουν , όπως είναι και το σωστό
, σε μέρος
μυστικό και αφανέρωτο .
Αυτοί
οι ίδιοι
θάχουν κα
την εποπτεία της διατροφής των βρεφών
, θα φέρνουν
λόγου χάρη
και τις
μητέρες στη στάνη , όταν
τις στενοχωρεί το γάλα τους , αφού όμως λάβουν όλα τους τα μέτρα για να μην αναγνωρίσει καμιά το δικό της το παιδί ...
Η σημερινή εποχή θα μπορούσε να ονομασθεί "ο Παράδεισος
του Πλάτωνα" . Η κατάψυξη σπέρματος και των εμβρύων
, η γονιμοποίηση σε δοκιμαστικό σωλήνα , η
κλωνοποίηση των εμβρύων ,
η κυοφορία
σε δανεική μήτρα ,
μπορούν να
κάνουν μια ολιγάριθμη
ομάδα αρχόντων να αποφασίζει
άνετα απο ποιούς γονείς
θα γεννηθούν παιδιά . Δεν
θα χρειαζόταν ούτε
νοθευμένοι κλήροι ούτε διακρίσεις
, μεταξύ γενναίων και μή γενναίων
, ως προς τη
συχνότητα ερωτικών επαφών
. Όταν (
στο μέλλον ) φθάσουμε στο
σημείο να αναγνωρίζουμε
και να
χειριζόμαστε τα γονίδια που ευθύνονται
για τα
επιθυμητά χαρακτηριστικά , η Πολιτεία του Πλάτωνα θα είναι ακόμη
πιό εύκολο να υλοποιηθεί
. Ο λόγος
που δεν
υλοποιήθηκε , μέχρι σήμερα
, η "Πολιτεία" είναι οτι δεν βρέθηκε μια ομάδα "φυλάκων" που να πεί "Προκειμένου
να δημιουργήσω αυτή την Πολιτεία αξίζει τον κόπο να χάσω το δικαίωμα να κάνω όσα παιδιά θέλω και όποτε θέλω εγώ" . Αυτός ο ιδανικός τύπος "φύλακος" διαφέρει τόσο πολύ απο τον μέσο σημερινό άνθρωπο που θα μπορούσαμε
να τον
κατατάξουμε σε ξεχωριστό βιολογικό
είδος !
ΠΛΑΤΩΝΟΣ
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ" ( 473 d )
Εάν μή , ήν δ' εγώ , οι φιλόσοφοι βασιλεύσωσιν εν ταις πόλεσιν ή οι βασιλής τε νυν λεγόμενοι και δυνάσται φιλοσοφήσωσι γνησίως τε και ικανώς , ....ουκ εστί κακών παύλα ταις πόλεσι , δοκώ δ' ουδέ τω ανθρωπίνω γένει..
( Άν οι φιλόσοφοι δεν γίνουν βασιλείς στις πόλεις , ή αυτοί που ονομάζονται σήμερα βασιλείς και δυνάστες , δεν φιλοσοφήσουν γνήσια ... είναι αδύνατο να σταματήσει το κακό στις πόλεις και σ' όλο το ανθρώπινο γένος ... )
Εάν μή , ήν δ' εγώ , οι φιλόσοφοι βασιλεύσωσιν εν ταις πόλεσιν ή οι βασιλής τε νυν λεγόμενοι και δυνάσται φιλοσοφήσωσι γνησίως τε και ικανώς , ....ουκ εστί κακών παύλα ταις πόλεσι , δοκώ δ' ουδέ τω ανθρωπίνω γένει..
( Άν οι φιλόσοφοι δεν γίνουν βασιλείς στις πόλεις , ή αυτοί που ονομάζονται σήμερα βασιλείς και δυνάστες , δεν φιλοσοφήσουν γνήσια ... είναι αδύνατο να σταματήσει το κακό στις πόλεις και σ' όλο το ανθρώπινο γένος ... )
Το πολύ γνωστό πλέον ρητό του Πλάτωνα που δείχνει τη δυσκολία του εγχειρήματος . Σήμερα , μετά 2500 σχεδόν χρόνια φαντάζει εξ' ίσου δύσκολο να
γίνει ένας
, απο τους σημερινούς
αρχηγούς κρατών ,
φιλόσοφος ή
να φθάσει ένας φιλόσοφος στην ανώτατη βαθμίδα πολιτικής εξουσίας . "Οι
λαοί έχουν ηγέτες που τους ταιριάζουν"
είπε κάποιος
και αυτό
φαίνεται να είναι αλήθεια
. Μόνο εάν
αλλάξουν οι λαοί θα αλλάξει και η ποιότητα των ηγετών
. Πάλι ξαναγυρίζουμε στη προηγούμενη διαπίστωση
οτι μόνο
ένα καινούργιο βιολογικό
είδος θα
μπορούσε να υλοποιήσει
την Πολιτεία του Πλάτωνα
.
540 c Μα και τις αρχόντισσες επίσης
, Γλαύκων . Γιατί
μη νομίζεις πως όσα έχω ειπεί αποβλέπουν στους άνδρες περισσότερο παρά και στις γυναίκες
, όσες τουλάχιστον κι' απ' αυτές βοηθούν προικισμένες
απο τη
φύση με
την ικανότητα που χρειάζεται
.
Κανείς
δεν μπορεί να κατηγορήσει τον Πλάτωνα οτι είναι προκατειλημένος
κατά των γυναικών . Το οξυδερκές βλέμμα του διείδε οτι η καλή ποιότητα μπορεί να φωλιάζει και σε ανδρικό σώμα και σε γυναικείο .
558 a Έπειτα τί σου λέει εκείνη η επιείκεια προς τους καταδικασμένους ; Ή
δεν έτυχε
ποτέ να
ιδής μέσα
σε μια
τέτοια πολιτεία ανθρώπους , που δικάσθηκαν σε θάνατο ή σε εξορία , να μένουν και να τριγυρνούν ελεύθεροι και σα να μή τους προσέχει ή να τους βλέπει κανείς να περιφέρωνται αρειμάνιοι καταμεσίς στην αγορά σαν ήρωες
;
558 c Αυτά έχει και άλλα όμοια πολλά πλεονεκτήματα η δημοκρατία και είναι ,
καθώς βλέπεις , πολίτευμα ευχάριστο , με
μεγάλη ποικιλία και με τέλειαν αναρχία
, αφού μοιράζει
κάποιαν ισότητα ομοίως σε ίσους και ανίσους
.
Ο
Πλάτων
εδώ θίγει απλώς ένα
σπουδαιότατο θέμα : οτι η
ψήφος του σοφού και
η ψήφος του ηλίθιου έχουν
την ίδια βαρύτητα στην
Δημοκρατία . Εάν είχε αντιληφθεί
πόση σπουδαιότητα είχε αυτή
η παράγραφος , θα είχε
γράψει ολόκληρο βιβλίο για
την ΑΡΙΣΤΑΡΧΙΑ
( βλέπε http://lofos.info/pythas.tie-amesi.html )
( βλέπε http://lofos.info/pythas.tie-amesi.html )
563 a , b ...οι μέτοικοι θα εξισωθούν με τους πολίτες
, οι πολίτες
με τους
μετοίκους και οι ξένοι επίσης .
Αλλά η
πιό ανυπόφορη κατάχρηση της ελευθερίας , που
συμβαίνει μέσα σε μια τέτοια πολιτεία , είναι να βλέπεις τους δούλους τους αγορασμένους και τις δούλες να απολαμβάνουν
όχι μικρότερην ελευθερία απο κείνους που τους αγόρασαν . Ελησμόνησα ακόμα να πώ πόση ισονομία και ελευθερία επικρατεί εκεί στις
μεταξύ ανδρών
και γυναικών σχέσεις .
564 e
...και
οι πιο επιτήδειοι απ' αυτούς λέγουν και πράττουν , οι άλλοι
κολλημένοι γύρω στο βήμα κάνουν φασαρία και δεν επιτρέπουν σε κανένα να
έχει αντίθετη
γνώμη , ώστε όλα μέσα σε
μια τέτοια
πολιτεία , εκτός απο λίγα , διοικούνται
απο τέτοιους ανθρώπους .
Αναφέρεται
στην Αθηναϊκή Δημοκρατία
. Μας εντυπωσιάζει η ομοιότητα με τη δική μας εποχή !
-----------------------------
ΕΔΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ "ΝΟΜΟΥΣ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
ΕΔΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ "ΝΟΜΟΥΣ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
ΝΟΜΟΙ του Πλάτωνα ( Δέκατο βιβλίο 903c ) :
... είς μερισμόν τόν έσχατον τέλος ασπειργασμένοι ών έν καί τό σόν, ώ σχέτλιε, μόριον εις το πάν συντείνει βλέπον αεί, καίπερ πάνσμικρον όν, σέ δέ λέληθεν περί τούτο αυτό ως γένεσις ένεκα εκείνου γίγνεται πάσα, όπως ή τω του παντός βίω υπάρχουσα ευδαίμων ουσία, ουχ ένεκα σού γιγνομένη, σύ δ' ένεκα εκείνου.
[ Ανάμεσά της είσαι και εσύ , ανόητε , μια μονάδα που πάντα αποβλέπει στο σύνολο , αν και μικρότατος είσαι , συ δε έχεις ξεχάσει οτι τίποτα δεν δημιουργείται παρά μόνον για να προσφέρει μακροχρόνια ευτυχία στην ζωή του Σύμπαντος κι ότι τίποτα δεν έγινε για χάρη σου αλλά εσύ ( έγινες ) για χάρη εκείνου ]
Ο Πλάτων είχε υποψιασθεί οτι ο άνθρωπος δεν πρέπει να βλέπει τον εαυτό του σαν κέντρο του κόσμου ή αφέντη της Φύσεως ! Δυστυχώς δεν έδωσε έκταση σε αυτή την σκέψη .
ΠΛΑΤΩΝ , ΝΟΜΟΙ (
βιβλίο 5 , 740 a )
νεμέσθων δ' ούν τοιάδε διανοία πως, ως άρα δεί τον λαχόντα τήν λήξιν ταύτην νομίζειν μέν κοινήν αυτήν της πόλεως συμπάσης, πατρίδος δέ ούσης της χώρας θεραπεύειν αυτήν δεί μειζόνως ή μητέρα παίδας..
[...Θα χρησιμοποιούν ( το γεωτεμάχιο που τους έλαχε με κλήρο ) με αυτό το πνεύμα , δηλαδή ο καθένας θα θεωρεί τον κλήρο του οτι ανήκει σε όλη την πόλη και θα το φροντίζει πιο πολύ απ' όσο η μητέρα τα παιδιά ...]
νεμέσθων δ' ούν τοιάδε διανοία πως, ως άρα δεί τον λαχόντα τήν λήξιν ταύτην νομίζειν μέν κοινήν αυτήν της πόλεως συμπάσης, πατρίδος δέ ούσης της χώρας θεραπεύειν αυτήν δεί μειζόνως ή μητέρα παίδας..
[...Θα χρησιμοποιούν ( το γεωτεμάχιο που τους έλαχε με κλήρο ) με αυτό το πνεύμα , δηλαδή ο καθένας θα θεωρεί τον κλήρο του οτι ανήκει σε όλη την πόλη και θα το φροντίζει πιο πολύ απ' όσο η μητέρα τα παιδιά ...]
ΠΛΑΤΩΝ , ΝΟΜΟΙ( βιβλίο 5 , 743 e ) διο δη χρημάτων επιμέλειαν ουχ άπαξ ειρήκαμεν ως χρή τελευταίον τιμάν . όντων γαρ τριών των απάντων περί ά πας άνθρωπος σπουδάζει , τελευταίον και τρίτον εστίν η των χρημάτων ορθώς σπουδαζομένη σπουδή , σώματος δε περι μέση , πρώτη δε η της ψυχής .
[...δια αυτό η φροντίδα για τα χρήματα , όπως πολλάκις είπαμε , πρέπει να είναι η τελευταία .
Επειδή τρία είναι όλα αυτά που κάθε άνθρωπος φροντίζει , τελευταίο είναι η φροντίδα περί χρημάτων , μεσαία η φροντίδα περί του σώματος , πρώτη δε ( φροντίδα ) είναι περί ψυχής ]
ΠΛΑΤΩΝ , ΝΟΜΟΙ ( βιβλίο 5 , 741 b ) ..μη ατιμάσητε τω τε ωνείσθε και τω πωλείν προς αλλήλους ...
(...το γεωτεμάχιο που σας έλαχε δεν θα το πουλάτε σε άλλους ούτε θα αγοράζετε το γεωτεμάχιο άλλου ...)
Ισότητα στην ακίνητη περιουσία ! Αυτό που αιώνες αργότερα καυχάται οτι "ανεκάλυψε" ο μαρξισμός !
-----------------------------------------
ΠΛΑΤΩΝ , ΝΟΜΟΙ (βιβλίο 5 , 744e ) έστω δη πενίας μεν όρος η του κλήρου τιμή , όν δει μένειν και ον άρχων ουδείς ουδενί ποτε περιόψεται ελάτ τω γιγνόμενον ...μέτρον δε αυτόν θέμενος ο νομοθέτης διπλάσιον εάσει τούτου κτάσθαι και τριπλάσιον και μέχρι τετραπλασίου .
[ Να υπάρχει όριο στην φτώχεια που θα είναι το γεωτεμάχιο που του έλαχε με κλήρο και πρέπει εκεί να παραμένει και να υπάρχει φροντίδα σε κανέναν να μην είναι μικρότερη ( η περιουσία )...και θα βάλει όριο ο νομοθέτης να επιτρέπει ( η αξία της περιουσίας του καθενός ) να φθάνει το πολύ στο τετραπλάσιον ( της αξίας του γεωτεμαχίου που του έλαχε στον κλήρο ) ]
Ανώτατο όριο
και στην κινητή περιουσία !
Διότι εάν έχεις
πολλά θα αρχίσεις να
δωροδοκείς πολιτικούς και
δικαστικούς !
ΠΛΑΤΩΝ , ΝΟΜΟΙ
(βιβλίο 5 , 742c )
...μηδέ δανείζειν επί τόκω, ...
( ...να μην δανείζεις με τόκο... )
Δεν χρειάζεται σχολιασμό !
...μηδέ δανείζειν επί τόκω, ...
( ...να μην δανείζεις με τόκο... )
Δεν χρειάζεται σχολιασμό !
ΠΛΑΤΩΝ ,
ΝΟΜΟΙ ( βιβλίο 4 , 704 c )
Τί δε περί αυτήν η χώρα ; Πότερα πάμφορος ή και τινων επιδεής ;
- Σχεδόν ουδενός επιδεής .
-Πώς θα είναι χώρα ; Θα παράγει τα πάντα ή κάποια θα τα χρειάζεται ( να τα εισάγει ) ;
- Σχεδόν σε όλα θα είναι αυτάρκης .
Είχε ανακαλύψει και την αυτάρκεια
Τί δε περί αυτήν η χώρα ; Πότερα πάμφορος ή και τινων επιδεής ;
- Σχεδόν ουδενός επιδεής .
-Πώς θα είναι χώρα ; Θα παράγει τα πάντα ή κάποια θα τα χρειάζεται ( να τα εισάγει ) ;
- Σχεδόν σε όλα θα είναι αυτάρκης .
Είχε ανακαλύψει και την αυτάρκεια
ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΜΟΜΟΙ
(βιβλίο πέμπτο , 740 d)
...ποριζέτω μηχανήν ότι μάλιστα όπως αι πεντακισχίλιαι καί τετταράκοντα οικήσεις αεί μόνον έσονται.
[ ...να μηχανευτούμε κάτι ώστε ο αριθμός των κατοίκων ( της πόλης ) να είναι πάντα σταθερός ]
...ποριζέτω μηχανήν ότι μάλιστα όπως αι πεντακισχίλιαι καί τετταράκοντα οικήσεις αεί μόνον έσονται.
[ ...να μηχανευτούμε κάτι ώστε ο αριθμός των κατοίκων ( της πόλης ) να είναι πάντα σταθερός ]
Είχε ανακαλύψει
και τους κινδύνους του
ΥΠΕΡΠΛΗΘΥΣΜΟΥ !
-----------------------------------------------
ΤΙ
ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έχουμε να
πούμε τίποτα συγκλονιστικό
στην κοινωνία ; Μήπως είμαστε
απλώς λατρευτές κάποιων
θεών ή νοσταλγοί παλαιών
μεγαλείων ;
Κατέθεσα μια πρόταση στο FACEBOOK για να βγούμε προς την κοινωνία . Να μιλήσουμε . Να αποδείξουμε οτι δεν είμαστε γραφικοί προγονολάτρες . Να αποδείξουμε οτι έχουμε ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ . Προτάσεις που θα ταράξουν τα νερά . Όχι "μία απο τα ίδια"
Κατέθεσα μια πρόταση στο FACEBOOK για να βγούμε προς την κοινωνία . Να μιλήσουμε . Να αποδείξουμε οτι δεν είμαστε γραφικοί προγονολάτρες . Να αποδείξουμε οτι έχουμε ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ . Προτάσεις που θα ταράξουν τα νερά . Όχι "μία απο τα ίδια"
Ωσπου
να έρθει η στιγμή να εμφανισθούμε μπροστά σε
ακροατές σε κάποια αίθουσα ομιλιών , μπορούμε ,
ανέξοδα , να πούμε ( αυτά που έχουμε να πούμε στην
κοινωνία ) απο αυτό το ηλεκτρονικό βήμα
(του FACEBOOK : https://www.facebook.com/profile.php?id=100000819791163
). Έτσι θα έχουμε μια πρώτη
δοκιμασία για τις ιδέες μας . Ποιές θα αποσπάσουν
τα πιο θετικά σχόλια ; Ποιές θα απορριφθούν ;
Αυτά που εγώ θα ήθελα να πώ στην κοινωνία είναι :
Είμαστε όντα με τεράστιες επιθυμίες αλλά είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε σε πλανήτη όπου όλα διατίθενται σε περιορισμένη ποσότητα ( νερό , φαγητό , μέταλλα , ενέργεια κλπ ) . Αυτοί οι δύο αντικρουόμενοι παράγοντες μπορούν να γίνουν πηγή δυστυχίας εάν μας λείπει η σοφία .
Θα πρέπει να κάνουμε έναν σοφό συμβιβασμό : Να περικόψουμε τις πιό "επικίνδυνες" επιθυμίες μας (αυτές που μας δίνουν ελάχιστη ηδονή και πολλά προβλήματα ) και να κρατήσουμε τις υπόλοιπες .
Ο Πλάτων , διάσπαρτα μέσα στο έργο του , μας δίνει τα 8 μυστικά για μια κοινωνία ευτυχισμένη τόσο όσο χρειάζεται για να είναι αιώνια ακμαία χωρίς να κατρακυλά στην κραιπάλη και στην παρακμή ( διότι έχουμε αλληλοσυγκρουόμενες επιθυμίες και η ικανοποίηση ΟΛΩΝ των επιθυμιών μας οδηγεί στην φθορά ) :
1) Όριο και στην φτώχεια και στον πλούτο . Θέλεις να ζείς αξιοπρεπώς και να εξασφαλίζεις τα απολύτως αναγκαία χωρίς κόπο και άγχος ; Λοιπόν θα χρειαστεί να θυσιάσεις ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ . Ούτε εσύ ούτε κανείς άλλος θα γίνει ποτέ πλουσιότερος απο τον μέσο όρο . Λογική και απαραίτητη θυσία . Διότι για να γίνεις εσύ πλούσιος ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΦΤΩΧΟΣ ! Ή αν γίνεις υπερβολικά πλούσιος θα αρχίσεις ΝΑ ΛΑΔΩΝΕΙΣ δικαστές και πολιτικούς !
2) Αποφύγετε τον υπερπληθυσμό . Θέλεις να απαλλαγείς απο πείνα και πολέμους λόγω υπερπληθυσμού ; Θα αποδεχτείς το οτι η ηγεσία της κοινωνίας θα μπορεί να σου θέτει όρια στο πόσα παιδιά θα αποκτήσεις . Λογική και απαραίτητη θυσία .
Διότι εάν ο καθένας γεννά 5 ή 10 παιδιά πού θα βρεθεί τροφή για όλους ;
Ο Πλάτων δεν προτείνει κάποιο συγκεκριμένο μέτρο . Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ούτε αντισύλληψη ούτε έκτρωση και ήταν σχεδόν άλυτο αυτό το πρόβλημα . Σήμερα όμως ...
3) Θέλεις να ζείς σε κοινωνία που δεν θα παρακμάζει λόγω ψυχικών ή σωματικών ασθενειών ; Θα αποδεχτείς το δικαίωμα της κοινωνίας να περιορίζει την τεκνοποίηση σε όσους έχουν σοβαρά προβλήματα . Λογική και απαραίτητη θυσία . ΔΙΟΤΙ ΕΑΝ ΟΙ ΥΓΙΕΙΣ ΚΑΝΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΤΟΤΕ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ !
4) Θέλεις οι αποφάσεις που θα λαμβάνονται (για σοβαρά ζητήματα ) να είναι οι πιο σωστές ; Θα αποδεχτείς το δικαίωμα της κοινωνίας να αναθέτει αυτές τις αποφάσεις όχι σε όλους αλλά μόνο στους πιό σοφούς . Λογική και απαραίτητη θυσία . Διότι "ίσης αξίας ψήφος για όλους" σημαίνει οτι Η ΨΗΦΟΣ ΤΟΥ ΣΟΦΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΕΞΙΣΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΨΗΦΟ ΤΟΥ ΑΝΟΗΤΟΥ ΚΑΙ ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΟΥ !
5) Θέλεις να ζείς σε καθαρό πλανήτη ; . Θα αποδεχτείς οτι στόχος της κοινωνίας δεν θα είναι η άκρα ευτυχία του πολίτη ή η συνεχής εξάπλωση του ανθρωπίνου είδους . Στόχος θα είναι η υγεία του πλανήτη συνολικά . Λογική και απαραίτητη θυσία .
6) Μόνο οι τίμιοι να γίνονται ηγέτες . Ο Πλάτων προτείνει , σαν φάρμακο , η εξουσία και η πολυτέλεια να είναι ασυμβίβαστα πράγματα . Οι ηγέτες δεν θα έχουν ούτε πολύτιμα κοσμήματα , ούτε κατοικίες , ενδύματα και δίαιτες πολυτελέστερες του μέσου όρου . Θα ζούν ( οι ηγέτες ) όλοι μαζί σε ένα κοινόβιο και δεν θα μπορεί να κρυφτεί κανείς απο τα μάτια των άλλων . Έτσι οι φαύλοι δεν θα έχουν λόγο να επιδιώκουν θέσεις εξουσίας . Αυτό για τον απλό λαό δεν συνεπάγεται καμμία θυσία . Αντιθέτως , είναι πολύ ευνοϊκό .
Έχουμε σήμερα να προτείνουμε μια λύση καλύτερη ;
7) Καταπολέμηση της οικογενειοκρατίας στις θέσεις εξουσίας . Ο Πλάτων προτείνει οι ηγέτες να μην γνωρίζουν τα βιολογικά τους παιδιά . Έτσι δεν θα μπορούν να τα προωθούν στην εξουσία εις βάρος άλλων ικανότερων . Αυτό για τον απλό λαό δεν συνεπάγεται καμμία θυσία . Αντιθέτως , είναι πολύ ευνοϊκό .
Αυτά που εγώ θα ήθελα να πώ στην κοινωνία είναι :
Είμαστε όντα με τεράστιες επιθυμίες αλλά είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε σε πλανήτη όπου όλα διατίθενται σε περιορισμένη ποσότητα ( νερό , φαγητό , μέταλλα , ενέργεια κλπ ) . Αυτοί οι δύο αντικρουόμενοι παράγοντες μπορούν να γίνουν πηγή δυστυχίας εάν μας λείπει η σοφία .
Θα πρέπει να κάνουμε έναν σοφό συμβιβασμό : Να περικόψουμε τις πιό "επικίνδυνες" επιθυμίες μας (αυτές που μας δίνουν ελάχιστη ηδονή και πολλά προβλήματα ) και να κρατήσουμε τις υπόλοιπες .
Ο Πλάτων , διάσπαρτα μέσα στο έργο του , μας δίνει τα 8 μυστικά για μια κοινωνία ευτυχισμένη τόσο όσο χρειάζεται για να είναι αιώνια ακμαία χωρίς να κατρακυλά στην κραιπάλη και στην παρακμή ( διότι έχουμε αλληλοσυγκρουόμενες επιθυμίες και η ικανοποίηση ΟΛΩΝ των επιθυμιών μας οδηγεί στην φθορά ) :
1) Όριο και στην φτώχεια και στον πλούτο . Θέλεις να ζείς αξιοπρεπώς και να εξασφαλίζεις τα απολύτως αναγκαία χωρίς κόπο και άγχος ; Λοιπόν θα χρειαστεί να θυσιάσεις ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ . Ούτε εσύ ούτε κανείς άλλος θα γίνει ποτέ πλουσιότερος απο τον μέσο όρο . Λογική και απαραίτητη θυσία . Διότι για να γίνεις εσύ πλούσιος ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΦΤΩΧΟΣ ! Ή αν γίνεις υπερβολικά πλούσιος θα αρχίσεις ΝΑ ΛΑΔΩΝΕΙΣ δικαστές και πολιτικούς !
2) Αποφύγετε τον υπερπληθυσμό . Θέλεις να απαλλαγείς απο πείνα και πολέμους λόγω υπερπληθυσμού ; Θα αποδεχτείς το οτι η ηγεσία της κοινωνίας θα μπορεί να σου θέτει όρια στο πόσα παιδιά θα αποκτήσεις . Λογική και απαραίτητη θυσία .
Διότι εάν ο καθένας γεννά 5 ή 10 παιδιά πού θα βρεθεί τροφή για όλους ;
Ο Πλάτων δεν προτείνει κάποιο συγκεκριμένο μέτρο . Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ούτε αντισύλληψη ούτε έκτρωση και ήταν σχεδόν άλυτο αυτό το πρόβλημα . Σήμερα όμως ...
3) Θέλεις να ζείς σε κοινωνία που δεν θα παρακμάζει λόγω ψυχικών ή σωματικών ασθενειών ; Θα αποδεχτείς το δικαίωμα της κοινωνίας να περιορίζει την τεκνοποίηση σε όσους έχουν σοβαρά προβλήματα . Λογική και απαραίτητη θυσία . ΔΙΟΤΙ ΕΑΝ ΟΙ ΥΓΙΕΙΣ ΚΑΝΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΤΟΤΕ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ !
4) Θέλεις οι αποφάσεις που θα λαμβάνονται (για σοβαρά ζητήματα ) να είναι οι πιο σωστές ; Θα αποδεχτείς το δικαίωμα της κοινωνίας να αναθέτει αυτές τις αποφάσεις όχι σε όλους αλλά μόνο στους πιό σοφούς . Λογική και απαραίτητη θυσία . Διότι "ίσης αξίας ψήφος για όλους" σημαίνει οτι Η ΨΗΦΟΣ ΤΟΥ ΣΟΦΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΕΞΙΣΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΨΗΦΟ ΤΟΥ ΑΝΟΗΤΟΥ ΚΑΙ ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΟΥ !
5) Θέλεις να ζείς σε καθαρό πλανήτη ; . Θα αποδεχτείς οτι στόχος της κοινωνίας δεν θα είναι η άκρα ευτυχία του πολίτη ή η συνεχής εξάπλωση του ανθρωπίνου είδους . Στόχος θα είναι η υγεία του πλανήτη συνολικά . Λογική και απαραίτητη θυσία .
6) Μόνο οι τίμιοι να γίνονται ηγέτες . Ο Πλάτων προτείνει , σαν φάρμακο , η εξουσία και η πολυτέλεια να είναι ασυμβίβαστα πράγματα . Οι ηγέτες δεν θα έχουν ούτε πολύτιμα κοσμήματα , ούτε κατοικίες , ενδύματα και δίαιτες πολυτελέστερες του μέσου όρου . Θα ζούν ( οι ηγέτες ) όλοι μαζί σε ένα κοινόβιο και δεν θα μπορεί να κρυφτεί κανείς απο τα μάτια των άλλων . Έτσι οι φαύλοι δεν θα έχουν λόγο να επιδιώκουν θέσεις εξουσίας . Αυτό για τον απλό λαό δεν συνεπάγεται καμμία θυσία . Αντιθέτως , είναι πολύ ευνοϊκό .
Έχουμε σήμερα να προτείνουμε μια λύση καλύτερη ;
7) Καταπολέμηση της οικογενειοκρατίας στις θέσεις εξουσίας . Ο Πλάτων προτείνει οι ηγέτες να μην γνωρίζουν τα βιολογικά τους παιδιά . Έτσι δεν θα μπορούν να τα προωθούν στην εξουσία εις βάρος άλλων ικανότερων . Αυτό για τον απλό λαό δεν συνεπάγεται καμμία θυσία . Αντιθέτως , είναι πολύ ευνοϊκό .
Έχουμε
εμείς να προτείνουμε
κάποια καλύτερη λύση ; Εδώ
θα μπορούσαμε να σκεφτούμε
πληθώρα λύσεων . Η δοκιμή
στην πράξη μόνον θα δείξει
ποιά είναι η καλύτερη .
8)
Επέτρεψε ΚΑΙ στις
σοφές γυναίκες να
ωφελήσουν την κοινωνία . Σήμερα ,
στις μουσουλμανικές χώρες , μια
γυναίκα ( όσο σοφή και αν
είναι ) δεν μπορεί να
προσφέρει τίποτα στην κοινωνία .
είναι φυλακισμένη στο σπίτι της .
9)
Υπάρχει άλλος ένας
κανών που δεν τον είπε
ο Πλάτων αλλά είναι
απλός και αυτονόητος
και πιστεύω οτι όλοι
θα τον αποδεχτούν : Να
προκαλείς δυστυχία
μόνον όταν είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ για την μείωση
της εντροπίας .
Οι κλειτοριδεκτομές , οι περιτομές μικρών παιδιών , οι μπούργκες , οι σατανιστικές θυσίες συμβάλλουν στην μείωση της εντροπίας ;
Οι κλειτοριδεκτομές , οι περιτομές μικρών παιδιών , οι μπούργκες , οι σατανιστικές θυσίες συμβάλλουν στην μείωση της εντροπίας ;
Τί
είναι αυτό που μας εμποδίζει και δεν τα έχουμε
κάνει όλα αυτά ακόμη ;
Πρέπει πρώτα να βρεθεί ένα μια ομάδα υποψήφιων ηγετών που να πιστεύει στην αναγκαιότητα αυτών των μέτρων και , κυρίως , να είναι πρόθυμη να τα εφαρμόσει ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΗΣ ( αναφέρομαι στο 6 και το 7 ) . Εάν επιμένουμε να απολαύσουμε τα πάντα χωρίς καμμία θυσία τότε είμαστε καταδικασμένοι να χάσουμε και αυτά τα λίγα που έχουμε !
Εάν δεν βρεθεί αυτή ομάδα ( ένας μόνον νομίζω οτι δεν είναι αρκετός ) δεν μπορεί να κινηθεί τίποτα . Πάει να πεί πως λέμε λόγια που δεν τα πιστεύουμε . Δεν αρκεί να λιβανίζεις τον Πλάτωνα ολημερίς . Πρέπει να αποδείξεις οτι ΕΦΑΡΜΟΖΕΙΣ αυτά που είπε !
Πρέπει πρώτα να βρεθεί ένα μια ομάδα υποψήφιων ηγετών που να πιστεύει στην αναγκαιότητα αυτών των μέτρων και , κυρίως , να είναι πρόθυμη να τα εφαρμόσει ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΗΣ ( αναφέρομαι στο 6 και το 7 ) . Εάν επιμένουμε να απολαύσουμε τα πάντα χωρίς καμμία θυσία τότε είμαστε καταδικασμένοι να χάσουμε και αυτά τα λίγα που έχουμε !
Εάν δεν βρεθεί αυτή ομάδα ( ένας μόνον νομίζω οτι δεν είναι αρκετός ) δεν μπορεί να κινηθεί τίποτα . Πάει να πεί πως λέμε λόγια που δεν τα πιστεύουμε . Δεν αρκεί να λιβανίζεις τον Πλάτωνα ολημερίς . Πρέπει να αποδείξεις οτι ΕΦΑΡΜΟΖΕΙΣ αυτά που είπε !
Η
ύπαρξη μιας τέτοιας
ομάδας θα
απεδείκνυε οτι είμαστε
σοβαροί και αξιόπιστοι .
Θα έφερνε άνεμο
αισιοδοξίας . Θα έφερνε
φίλους , οπαδούς
και χρηματοδότες .
( βλέπε σχετικά στο πρώτο ήμισυ της ιστοσελίδας ) .
( βλέπε σχετικά στο πρώτο ήμισυ της ιστοσελίδας ) .
Τώρα , για το αν εμφανισθούμε στον κόσμο με αρχαίες ενδυμασίες ή όχι είναι "σημείον αμφιλεγόμενον" . Γι' αυτό θα καταθέσω κάποιες σκέψεις που ελπίζω να βοηθήσουν .
Οι αρχαίες ενδυμασίες είναι ενδυμασίες που έχουν φορέσει οι πιο σοφοί του πλανήτη . Αν εμφανισθούμε με αυτές και πούμε βλακείες τότε ο συνδυασμός ΡΟΥΧΑ ΣΟΦΩΝ - ΛΟΓΙΑ ΒΛΑΚΩΝ θα μας γελοιοποιήσει ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ απ' ότι αν λέγαμε τις ίδιες βλακείες φορώντας γραβάτες . Θα έχουμε καταβαραθρώσει και τον εαυτό μας και τις στολές . Στο μέλλον , όποιος εμφανίζεται με αρχαία στολή θα θεωρείται γραφικός πριν κάν ανοίξει το στόμα του να μιλήσει !
Εάν όμως πούμε εντυπωσιακά πράγματα , τότε ο συνδυασμός ΡΟΥΧΑ ΣΟΦΩΝ- ΛΟΓΙΑ ΣΟΦΩΝ θα εκτοξεύσει και εμάς και τις στολές . Οι στολές θα επιτείνουν την καλή εντύπωση και θα δράσουν σαν ΑΠΟΔΕΙΞΗ οτι είμαστε διαφορετικοί . Οτι είμαστε τίμιοι εν αντιθέσει με τους γραβατωμένους πολιτικούς . Στο μέλλον , και μόνο η εμφάνιση της στολής θα κάνει τα πλήθη να συρρέουν . Οι νέοι θα θεωρήσουν τις αρχαίες στολές πολύ "in" και θα επιδιώκουν να τις φοράνε με κάθε ευκαιρία . Θα δημιουργήσουμε μόδα !
Απο εδώ λοιπόν ξεκινούν οι τυχόν διαφωνίες . Επειδή ΠΙΣΤΕΥΩ οτι έχουμε σοβαρό πολιτικό λόγο , πάντα προτείνω να εμφανιζόμαστε με τις αρχαίες στολές . Όποιοι όμως δεν αισθάνονται και πολύ σίγουροι για τις πολιτικές προτάσεις τους διστάζουν να εμφανισθούν με αρχαίες ενδυμασίες ( ΥΠΟΘΕΤΩ οτι αυτός είναι ο λόγος του δισταγμού ) .
Επομένως (εάν διέβλεψα σωστά ) το ακανθώδες ερώτημα είναι "ΓΙΑΤΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ;"
Μήπως πρέπει να τις δουλέψουν λίγο περισσότερο ; Μήπως πρέπει εμείς που έχουμε κάτι να πούμε στην κοινωνία , να κάνουμε ένα στρογγυλό τραπέζι και να αλληλοβελτιώσουμε τις προτάσεις μας ;
Στο FACEBOOK το τραπέζι είναι ήδη στρωμένο και σας περιμένει !
Αυτές οι ιδέες που εκθέτω δεν προστατεύονται απο κάποιο είδος πνευματικής ιδιοκτησίας . Μπορεί και οποιοσδήποτε άλλος να τις παρουσιάσει σαν λύσεις στα σημερινά προβλήματα . Το να ακολουθούν τον Πλάτωνα πολλοί δεν είναι ούτε απίθανο ούτε ανήθικο .
...........................................
pitago99@gmail.com
Ήρθατε
απο την : http://lofos.info/pythas/ideologia.html
-------------------------------------------------------
ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ Η ν e Α e . Π Ο Χ .Η ΕΣΕΝΑ ( που γνωρίζεις ΠΟΛΛΑ ) ΘΑ ΣΕ ΑΦΗΣΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ;
http://lofos.info/pythas/plato-politeia.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου