«έγγραφο εργασίας» 26 σελίδων που είδε χθες το φως της δημοσιότητας και στο οποίο εξειδικεύονται τα μέτρα Βαρουφάκη.
Η νέα αυτή αρχή προκαλεί έντονες αντιδράσεις στους κύκλους των δανειστών, καθώς σύμφωνα με διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες, η διάταξη φωτογραφίζει παράκαμψη/υπέρβαση του εποπτικού ρόλου της ΤτΕ αλλά και της μεταφοράς μέρους της εποπτείας των συστημικών τραπεζών στην EKT και στον Ευρωπαϊκό μηχανισμό Σταθερότητας - ESM.
Οι ίδιες διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι δεν έχει νόημα αυτή η δράση που προτείνει η κυβέρνηση γιατί η εποπτεία ανήκει στην ΕΚΤ που χρηματοδοτεί αυτή τη στιγμή όλο το τραπεζικό σύστημα. Ακόμη και η πρόσβαση στον ELA, επισημαίνουν, είναι ουσιαστικά ρευστότητα που παρέχει η ΕΚΤ, η οποία ήδη έχει δανείσει τις ελληνικές τράπεζες με πάνω από το 65% του ελληνικού ΑΕΠ. «Όλες οι τράπεζες και όλες τις χώρες της ΕΕ αφού συμφώνησαν να μετέχουν σε τραπεζική ζώνη αποδέχονται την εποπτεία της ΕΚΤ» επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Εξηγούν επίσης ότι καλύπτονται πλήρως τα θέματα αυτά της εποπτείας από την Τράπεζα της Ελλάδος. Άλλωστε, η ΤτΕ είναι ήδη παράρτημα της ΕΚΤ στο σκέλος των 4 συστημικών τραπεζών και η Τράπεζα της Ελλάδος έχει την εποπτεία ουσιαστικά των μικρότερων τραπεζών (σ.σ. Αττικής, Συνεταιριστικές). Η ΤτΕ με την σειρά της απευθύνεται στην ΕΚΤ, προσθέτουν, οποιαδήποτε κίνηση, ακόμη και στα δάνεια, γίνεται με απ ευθείας σύνδεση των τραπεζών με την ΕΚΤ.
Στο άρθρο 10.4 του κειμένου εργασίας αναφέρεται ότι η Ελλάδα προτείνει «συζήτηση σχετικά με την αναγκαιότητα της δημιουργίας» μίας Εθνικής Αρχής (National Competent Authority - NCA) «η οποία σε συνεργασία με τους υφιστάμενους φορείς εποπτείας, θα είναι υπεύθυνη για την εποπτεία του τραπεζικού τομέα, των ασφαλιστικών εταιρειών και άλλων εταιρειών επενδύσεων.
Ως χρονοδιάγραμμα ορίζεται από τον Ιούνιο έως και το 2ο εξάμηνο του 2015. Εκτιμάται ότι το μέτρο δεν θα έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις, δεδομένου ότυι θα είναι διοικητικού χαρακτήρα.
«Υπάρχουν και σε άλλα κράτη ανάλογες δομές»
Πηγές του οικονομικού επιτελείου τη κυβέρνησης, σε
σχέση με τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί μετά το ρεπορτάζ του
Capital.gr, επισημαίνουν ότι ανάλογα εποπτικά όργανα όπως αυτό που
επιθυμεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση, υπάρχουν και στη Γερμανία (Βafin)
και στη Γαλλία (ΑΜF) αλλά και σε άλλα κράτη της Ε.Ε.
Βεβαίως, η πραγματικότητα είναι ότι οι θεσμοί αυτοί προϋπήρχαν της τραπεζικής ενοποίησης. Και όπως τονίζουν κοινοτικές πηγές, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει συγκεντρωθεί σε τέτοιο βαθμό (4 συτημικές τράπεζες, η Attica και ορισμένες συνεταιριστικές) που δεν μπορεί να γίνει κατανοητό γιατί επιλέγει η ελληνική πλευρά να δημιουργήσει τέτοιο φορέα. Όσον αφορά τη Γερμανία και τη Γαλλιά, το τραπεζικ΄συστημα στις χώρες αυτές είανι πολυδαίδαλο, με εντονότατη την παρουσία συνεταιριστικών τραπεζών. Η δε Βafin επιβλέπει 1.850 τράπεζες και 700 χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, έχοντας εξ αρχής όμως αφήσει στην κεντρική τράπεζα μόνο τη νομισματική πολιτική.
Αλλες διατάξεις
Στο ίδιο κεφάλαιο για την "Αντιμετώπιση κρίσιμων Ελλείψεων του τραπεζικού τομέα" γίνεται αναφορά στην τρέχουσα κατάσταση:
«Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει αμαυρωθεί από πελατειακές σχέσεις, με πολύ στενή σχέση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα πολιτικά συστήματα» επισημαίνεται και γίνεται λόγος για «πρακτικές δανεισμού που ήταν είτε πολύ σφιχτές ή πάρα πολύ χαλαρές. Η οικονομική κρίση έχει επιπλέον δημιουργήσει ένα τεράστιο ποσό μη εξυπηρετούμενων δανείων, το οποίο παρεμποδίζει τη δημιουργία πιστώσεων».
Η προτεινόμενη στρατηγική μεταρρύθμισης περιλαμβάνει ευρείς και βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, την πιστωτική επέκταση και διακυβέρνηση με τρόπο που θα «αποτελεί μια σημαντική απόκλιση από τις ύποπτες πρακτικές του πρόσφατου και όχι πάρα πολύ πρόσφατου παρελθόντος».
Ως κορυφαία προτεραιότητα αναδεικνύει τα πολύ υψηλά επίπεδα των μη εξυπηρετούμενων δανείων ενώ προαναγγέλλει εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων χρησιμοποιώντας το «μαξιλάρι» διαθεσίμων του ΤΧΣ.
Επίσης ανακοινώνει μεταξύ άλλων ότι προωθεί την ενίσχυση της ανεξαρτησίας και του δυναμικού του ΤΧΣ, την ενίσχυση του ρόλου της Τράπεζας της Ελλάδας ώστε οι βασικές αρμοδιότητές της πέρα από τη νομισματική σταθερότητα να περιλαμβάνουν την προστασία των καταναλωτών έναντι των παρόχων των τραπεζικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Βεβαίως, η πραγματικότητα είναι ότι οι θεσμοί αυτοί προϋπήρχαν της τραπεζικής ενοποίησης. Και όπως τονίζουν κοινοτικές πηγές, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει συγκεντρωθεί σε τέτοιο βαθμό (4 συτημικές τράπεζες, η Attica και ορισμένες συνεταιριστικές) που δεν μπορεί να γίνει κατανοητό γιατί επιλέγει η ελληνική πλευρά να δημιουργήσει τέτοιο φορέα. Όσον αφορά τη Γερμανία και τη Γαλλιά, το τραπεζικ΄συστημα στις χώρες αυτές είανι πολυδαίδαλο, με εντονότατη την παρουσία συνεταιριστικών τραπεζών. Η δε Βafin επιβλέπει 1.850 τράπεζες και 700 χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, έχοντας εξ αρχής όμως αφήσει στην κεντρική τράπεζα μόνο τη νομισματική πολιτική.
Αλλες διατάξεις
Στο ίδιο κεφάλαιο για την "Αντιμετώπιση κρίσιμων Ελλείψεων του τραπεζικού τομέα" γίνεται αναφορά στην τρέχουσα κατάσταση:
«Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει αμαυρωθεί από πελατειακές σχέσεις, με πολύ στενή σχέση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα πολιτικά συστήματα» επισημαίνεται και γίνεται λόγος για «πρακτικές δανεισμού που ήταν είτε πολύ σφιχτές ή πάρα πολύ χαλαρές. Η οικονομική κρίση έχει επιπλέον δημιουργήσει ένα τεράστιο ποσό μη εξυπηρετούμενων δανείων, το οποίο παρεμποδίζει τη δημιουργία πιστώσεων».
Η προτεινόμενη στρατηγική μεταρρύθμισης περιλαμβάνει ευρείς και βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, την πιστωτική επέκταση και διακυβέρνηση με τρόπο που θα «αποτελεί μια σημαντική απόκλιση από τις ύποπτες πρακτικές του πρόσφατου και όχι πάρα πολύ πρόσφατου παρελθόντος».
Ως κορυφαία προτεραιότητα αναδεικνύει τα πολύ υψηλά επίπεδα των μη εξυπηρετούμενων δανείων ενώ προαναγγέλλει εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων χρησιμοποιώντας το «μαξιλάρι» διαθεσίμων του ΤΧΣ.
Επίσης ανακοινώνει μεταξύ άλλων ότι προωθεί την ενίσχυση της ανεξαρτησίας και του δυναμικού του ΤΧΣ, την ενίσχυση του ρόλου της Τράπεζας της Ελλάδας ώστε οι βασικές αρμοδιότητές της πέρα από τη νομισματική σταθερότητα να περιλαμβάνουν την προστασία των καταναλωτών έναντι των παρόχων των τραπεζικών προϊόντων και υπηρεσιών.
capital.gr
http://ideopigi.blogspot.gr/2015/04/blog-post_3.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου