Η μόνη οδός προκειμένου να λογοδοτήσουν πολιτικά πρόσωπα περνά μέσα
από τα στοιχεία που μπορεί να συγκεντρωθούν για ξέπλυμα βρόμικου
χρήματος, όπως έγινε και στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου
«Είναι απίθανο να μην πήραν παράνομες προμήθειες οι από πάνω μου και θεωρώ βέβαιο ότι αυτά τα ποσά θα ήταν πολύ μεγαλύτερα από τα δικά μου»
«Είναι απίθανο να μην πήραν παράνομες προμήθειες οι από πάνω μου και θεωρώ βέβαιο ότι αυτά τα ποσά θα ήταν πολύ μεγαλύτερα από τα δικά μου»
Με μπαράζ δικαστικών ενεργειών οι ανακριτές αξιοποιούν το πλούσιο υλικό
της απολογίας Κάντα για τις μίζες στους εξοπλισμούς, που φέρεται ότι
διακινήθηκαν διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις μετά...
το 1989.
το 1989.
Τουλάχιστον 10 άτομα αναμένεται να κληθούν σύντομα για εξηγήσεις, με
μεγάλη πιθανότητα να εκδοθούν εντάλματα σύλληψης, ενώ σε εξέλιξη
βρίσκονται οι διαδικασίες για το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών όλων των
επιχειρηματιών και των συνεργατών τους, καθώς και των στελεχών στον
τομέα των εξοπλισμών που έχουν εμπλακεί σε προμήθειες των Ενόπλων
Δυνάμεων τα τελευταία χρόνια.
Ο Γιάννος Παπαντωνίου είναι το πολιτικό πρόσωπο στο οποίο στρέφονται, προσώρας, οι έρευνες για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες.
Ο Γιάννος Παπαντωνίου είναι το πολιτικό πρόσωπο στο οποίο στρέφονται, προσώρας, οι έρευνες για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες.
Οι δικαστικές αρχές μπορεί να έχουν να αντιμετωπίσουν το πολυδαίδαλο
σύστημα των εξωχώριων εταιρειών που στήθηκαν για να ξεπλυθεί το παράνομο
χρήμα, όμως για πρώτη φορά έχουν στη διάθεσή τους τα πρόσωπα-κλειδιά
αυτού του μηχανισμού, τα οποία συνδέονται και με τα «μαύρα ταμεία» της
Siemens.
Θέμα χρόνου είναι ο ορισμός και νέων ανακριτών που θα αναλάβουν το χειρισμό επιμέρους δικογραφιών, σε μια προσπάθεια επιτάχυνσης των ερευνών, ενώ αλλεπάλληλες είναι οι συσκέψεις των ανακριτών και των εισαγγελέων Διαφθοράς προκειμένου να καθορίσουν τα επόμενα βήματά τους ως προς την ποινική διερεύνηση του μεγάλου σκανδάλου, που η αρχή του ακουμπά τουλάχιστον την οικουμενική κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δικαστικές αρχές μελετούν το ενδεχόμενο να εντάξουν την παράνομη δραστηριότητα προσώπων πολιτικών και μη στις διατάξεις περί οργανωμένου εγκλήματος, όπως έγινε και στην υπόθεση Λαυρεντιάδη.
Σε περίπτωση που επιλέξουν αυτή την οδό, θα πρέπει να προσδιορίσουν τα άτομα που συγκροτούσαν την ομάδα, τη δομή της, αλλά και το ρόλο που έπαιξε ο καθένας. Σε αυτό συντείνει το γεγονός ότι ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος των προμηθειών στο Πεντάγωνο αλλά και ο μηχανισμός εξαφάνισης στοιχείων παρέμειναν αναλλοίωτα, παρά την εναλλαγή των κυβερνήσεων.
Πάντως, και εδώ ανακύπτει ζήτημα παραγραφής τυχόν υπουργικών αδικημάτων, καθώς μόνο για όσα αποκάλυψε ο Κάντας ήδη η όποια ποινική ευθύνη πολιτικών προσώπων έχει σβήσει βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών. «Το παιχνίδι με τα εξοπλιστικά προγράμματα», όπως κατέθεσε ο πρώην αναπληρωτής γενικός διευθυντής Εξοπλισμών, μπορεί να ήταν διακομματικό και να άρχισε επί οικουμενικής, όμως η παραγραφή έχει καλύψει το αδίκημα της δωροδοκίας για όσους θήτευσαν στο υπουργείο Αμυνας.
Ετσι, η μόνη οδός προκειμένου να λογοδοτήσουν πολιτικά πρόσωπα περνά μέσα από τα στοιχεία που μπορεί να συγκεντρωθούν για ξέπλυμα βρόμικου χρήματος, μέσω του εντοπισμού τραπεζικών λογαριασμών και επένδυσης σε ακίνητα, όπως έγινε και στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου.
Ο Κάντας, αν και χωρίς επαρκείς ενδείξεις, επιχείρησε να ποινικοποιήσει τη δράση του Γιάννου Παπαντωνίου, τονίζοντας ότι παρά τις αντιρρήσεις που ο ίδιος τού εξέφρασε για το πολύ ακριβό εξοπλιστικό πρόγραμμα των «Λέοπαρντ 2» -«η επιχειρησιακή τους ωφέλεια ήταν δυσανάλογη με το κόστος και η προμήθειά τους δεν ήταν αναγκαία», όπως χαρακτηριστικά του είπε-, ο τότε πολιτικός προϊστάμενός του δεν άλλαξε γνώμη.
Η δικαιολογία στην οποία φέρεται να προσέφυγε ο πρώην υπουργός, «πήραμε για το Ναυτικό και την Αεροπορία, δεν μπορούμε να μην πάρουμε και για το Στρατό», δεν φαίνεται καθόλου πειστική. Επίσης, μετά το 2002, επί Παπαντωνίου αγοράστηκαν και άλλα αντιαρματικά KORNET.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι τι άλλα στοιχεία διαθέτουν οι ανακριτικές αρχές που να συνδυάζονται με την απολογία Κάντα, ώστε να είναι δυνατή η ποινική αξιολόγηση των αποφάσεων Παπαντωνίου. Πάντως, ο πρώην αναπληρωτής γενικός διευθυντής Εξοπλισμών εκτίμησε «με βάση τον κοινό νου» ότι «είναι απίθανο να μην πήραν παράνομες προμήθειες οι από πάνω μου (δηλαδή Τραυλός - Παπαντωνίου) και θεωρώ βέβαιο ότι αυτά τα ποσά θα ήταν πολύ μεγαλύτερα από τα δικά μου, χωρίς να μπορώ να κατονομάσω και να φέρω αποδείξεις».
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ Α. ΚΑΝΤΑ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
«Δεν θυμάμαι ακριβώς πόσα μου είχαν δώσει»
«Σύνθετο, πολύπλοκο και διακομματικό το παιχνίδι στο ζήτημα των
εξοπλιστικών προγραμμάτων, αφού ηγετικά στελέχη του ιδίου κόμματος
πρότειναν διαφορετικά προϊόντα και αντιδικούσαν μεταξύ τους, συμμαχώντας
με στελέχη από άλλα κόμματα»
Νέα αποσπάσματα από τη μαραθώνια απολογία του Α. Κάντα, με αναφορές σε πολιτικά πρόσωπα και πρώην πρωθυπουργούς, σε επιχειρηματίες οπλικών συστημάτων που, όπως ισχυρίζεται ο πρώην γενικός διευθυντής Εξοπλισμών, του έδωσαν μίζες, αλλά και σε λεπτομερή περιγραφή του μηχανισμού για τη διαδικασία επιλογής και υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος, δημοσιεύει η «Κ.Ε.»:
* Μπορείτε να μας πείτε πώς είχατε αποταμιεύσει δύο εκατομμύρια ευρώ, στην προ του 1997 περίοδο, όπως μας έχετε καταθέσει παραπάνω;
- Είναι η αξία σήμερα των χρημάτων που εκείνη την περίοδο ήταν δολάρια, ίσως και γερμανικά μάρκα. Τα χρήματα αυτά τα είχα αποκτήσει πριν συνταξιοδοτηθώ το έτος 1990, αλλά και μετά. Πριν συνταξιοδοτηθώ, υπηρετούσα στο γραφείο αντισταθμιστικών ωφελημάτων του ΥΕΘΑ.
Το έτος 1989 επί κυβέρνησης Ζολώτα το ΓΕΣ επείγετο να υπογράψει σύμβαση για την αναβάθμιση των αρμάτων Μ48, αμερικάνικης προέλευσης με γερμανική τεχνολογία. Για την αναβάθμιση ενδιαφερόταν ο Ευσταθίου για λογαριασμό της STN ATLAS, την οποία και τότε εκπροσωπούσε. Για να ενεργήσω γρήγορα και χωρίς αντιρρήσεις και να ετοιμάσω γρήγορα το σχέδιο των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ο Ευσταθίου μου είχε δώσει τότε το ποσό του 1.000.000 ευρώ με σημερινή ισοτιμία.
Το άλλο εκατομμύριο προέρχεται από διάφορα άλλα ποσά που ήταν είτε από προγράμματα του κυρίου Λιακουνάκου από το 1988 και μετά, προγράμματα τα οποία δεν θυμάμαι ακριβώς ποια ήταν, είτε από άλλα προγράμματα άλλων εκπροσώπων. Δεν θυμάμαι πόσα ακριβώς μου είχαν δώσει οι Λιακουνάκος-Αποστόλου και πόσα άλλοι μεσολαβητές, γιατί έχουν περάσει πάνω από είκοσι πέντε χρόνια.
* Τα οπλικά συστήματα της ATLAS για τα υποβρύχια κόστισαν πολύ περισσότερο από 100.000.000 ευρώ στα οποία αντιστοιχεί το 0,5% που λέτε ότι λάβατε και επιπλέον υπήρχε και σύμβαση αντισταθμιστικού ωφελήματος μεταξύ κατασκευάστριας ATLAS και INTRACOM περίπου 7.000.000 ευρώ. Επιπλέον οι πληρωμές διήρκεσαν και μετά το 2005, έως το 2012. Τι λέτε γι' αυτό;
Νέα αποσπάσματα από τη μαραθώνια απολογία του Α. Κάντα, με αναφορές σε πολιτικά πρόσωπα και πρώην πρωθυπουργούς, σε επιχειρηματίες οπλικών συστημάτων που, όπως ισχυρίζεται ο πρώην γενικός διευθυντής Εξοπλισμών, του έδωσαν μίζες, αλλά και σε λεπτομερή περιγραφή του μηχανισμού για τη διαδικασία επιλογής και υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος, δημοσιεύει η «Κ.Ε.»:
* Μπορείτε να μας πείτε πώς είχατε αποταμιεύσει δύο εκατομμύρια ευρώ, στην προ του 1997 περίοδο, όπως μας έχετε καταθέσει παραπάνω;
- Είναι η αξία σήμερα των χρημάτων που εκείνη την περίοδο ήταν δολάρια, ίσως και γερμανικά μάρκα. Τα χρήματα αυτά τα είχα αποκτήσει πριν συνταξιοδοτηθώ το έτος 1990, αλλά και μετά. Πριν συνταξιοδοτηθώ, υπηρετούσα στο γραφείο αντισταθμιστικών ωφελημάτων του ΥΕΘΑ.
Το έτος 1989 επί κυβέρνησης Ζολώτα το ΓΕΣ επείγετο να υπογράψει σύμβαση για την αναβάθμιση των αρμάτων Μ48, αμερικάνικης προέλευσης με γερμανική τεχνολογία. Για την αναβάθμιση ενδιαφερόταν ο Ευσταθίου για λογαριασμό της STN ATLAS, την οποία και τότε εκπροσωπούσε. Για να ενεργήσω γρήγορα και χωρίς αντιρρήσεις και να ετοιμάσω γρήγορα το σχέδιο των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ο Ευσταθίου μου είχε δώσει τότε το ποσό του 1.000.000 ευρώ με σημερινή ισοτιμία.
Το άλλο εκατομμύριο προέρχεται από διάφορα άλλα ποσά που ήταν είτε από προγράμματα του κυρίου Λιακουνάκου από το 1988 και μετά, προγράμματα τα οποία δεν θυμάμαι ακριβώς ποια ήταν, είτε από άλλα προγράμματα άλλων εκπροσώπων. Δεν θυμάμαι πόσα ακριβώς μου είχαν δώσει οι Λιακουνάκος-Αποστόλου και πόσα άλλοι μεσολαβητές, γιατί έχουν περάσει πάνω από είκοσι πέντε χρόνια.
* Τα οπλικά συστήματα της ATLAS για τα υποβρύχια κόστισαν πολύ περισσότερο από 100.000.000 ευρώ στα οποία αντιστοιχεί το 0,5% που λέτε ότι λάβατε και επιπλέον υπήρχε και σύμβαση αντισταθμιστικού ωφελήματος μεταξύ κατασκευάστριας ATLAS και INTRACOM περίπου 7.000.000 ευρώ. Επιπλέον οι πληρωμές διήρκεσαν και μετά το 2005, έως το 2012. Τι λέτε γι' αυτό;
Η πρώτη και η τελευταία σελίδα από τη μαραθώνια απολογία Κάντα, αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύει σήμερα η «Κ.Ε.»
- Εγώ είπα κατά προσέγγιση ότι έχω λάβει το ποσό των 500.000 - 600.000 ευρώ. Αν είναι παραπάνω, θα προκύψει από την ανάλυση των λογαριασμών που πρόκειται να ανοίξουν.
* Στη διαδικασία επιλογής και υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος μπορείτε να μας πείτε ποιοι είχαν τον βαρύνοντα ρόλο και άρα συγκέντρωναν τις περισσότερες πιθανότητες να δεχθούν προτάσεις δωροδοκίας;
- Για προτάσεις δωροδοκίας δεν μπορώ να πω, όμως μπορώ να επισημάνω τα κρίσιμα στάδια της διαδικασίας επιλογής και υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος, καθώς και ποιοι ουσιαστικά αποφάσιζαν.
Το πρώτο κρίσιμο στάδιο ήταν μέσα στο κάθε Γενικό Επιτελείο, το οποίο είτε εισηγούνταν προμήθεια ενός συγκεκριμένου οπλικού συστήματος ή αν ήταν για διαγωνισμό για περισσότερα συστήματα, το κρίσιμο σημείο ήταν οι προδιαγραφές οι οποίες μπορούσαν να ευνοήσουν συγκεκριμένο οπλικό σύστημα.
Το δεύτερο κρίσιμο στάδιο που παίζει πρωταρχικό ρόλο, όχι μόνο από τη νομική του άποψη αλλά και την ουσιαστική, είναι η συγκρότηση των επιτροπών αξιολόγησης των προσφορών, της διαπραγμάτευσης που γίνεται με την εταιρεία για την προσφορά της τόσο για την οικονομική όσο και για τα αντισταθμιστικά, γιατί αυτοί οι δύο παράγοντες καθορίζουν την επωφελέστερη προσφορά και συνεπώς το μειοδότη.
Εν συνεχεία κρίσιμη είναι η επιτροπή που διαπραγματεύεται τη σύμβαση. Επίσης η επιτροπή κατάρτισης του σχεδίου σύμβασης. Αυτές οι επιτροπές ορίζονται και ελέγχονται από τη Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών και το Γενικό Διευθυντή της ΓΔΕ. Επομένως είναι κρίσιμα και τα πρόσωπα που απαρτίζουν τις επιτροπές αυτές.
Οι επιτροπές συγκροτούνται από τη Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών και τα Γενικά Επιτελεία που εγκρίνονται και ελέγχονται από το Γενικό Διευθυντή.
Στην περίοδο του κυρίου Τσοχατζόπουλου το όλο σύστημα του ελέγχου των επιτροπών ήταν από τον υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Προγραμμάτων Εξοπλισμών, τον κ. Λεονταρίτη, το Γενικό Διευθυντή κ. Σμπώκο τον οποίο διαδέχθηκε ο κ. Κολίρης. Ο Σμπώκος και ο Λεονταρίτης ήταν αυτοί που είχαν μεταξύ τους συνεχή και αδιάλειπτη συνεργασία ακόμα και νυχτερινές ώρες. Δεν θυμάμαι ποτέ ο Σμπώκος να κάλεσε το Διευθυντή της Διεύθυνσης, τον κ. Ανδρουλάκη Ζαχαρία, για να συνεργαστούν για τα εξοπλιστικά προγράμματα, παρά μόνο τον κ. Λεονταρίτη, ο οποίος έδινε τις εντολές του Γενικού Διευθυντή στον Ανδρουλάκη ή στις επιτροπές. Ο Λεονταρίτης έμεινε όσο ήταν ο Τσοχατζόπουλος στο ΥΕΘΑ.
Θέλω επίσης να προσθέσω ότι μόλις ήρθε ο Σμπώκος στο υπουργείο έκανε τον Λεονταρίτη από προϊστάμενο γραφείου, Υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Προγραμμάτων Εξοπλισμών. Ο Λεονταρίτης παρέμεινε σε αυτή τη θέση καθ' όλη τη διάρκεια της θητείας του Τσοχατζόπουλου στο ΥΕΘΑ.
Το 2002 με κοινή υπουργική απόφαση Τσοχατζόπουλου - Παπαντωνίου, ο Λεονταρίτης αποσπάστηκε στο γραφείο κ. Τσοχατζόπουλου, ο οποίος είχε γίνει υπουργός Ανάπτυξης, και αργότερα έγινε Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Το επόμενο κρίσιμο στάδιο ήταν η εισήγηση της ΓΔΕ/Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών σύμφωνα με τα πρακτικά και τις εισηγήσεις των επιτροπών προς το Γενικό Διευθυντή και τον υπουργό, που περνούσε όμως πριν και από εμένα.
Γι' αυτό η Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών ήταν ιδιαίτερα κρίσιμη για τους εξοπλισμούς. Για τους υπηρεσιακούς παράγοντες που είχαν κρίσιμο ρόλο στην προμήθεια των υποβρυχίων, θα αναφερθώ εκτενέστερα στη συνέχεια. (...)
Επίσης θέλω να προσθέσω ότι ο κ. Λυγινός ή ο κ. Ευσταθίου, δεν θυμάμαι ποιος από τους δύο, μου είχε πει πριν από αρκετά χρόνια ότι κάποιος ονόματι Κυριτσάκας που έφτιαχνε offshore εταιρείες είχε κεντρικό ρόλο στις χρήσιμες πληρωμές του Ευσταθίου.
Τον κ. Κυριτσάκα δεν ήξερα, δεν τον ξέρω και δεν τον συνάντησα ποτέ. Γνώριζα όμως ότι είχε γραφείο στο κέντρο της Αθήνας και ήταν στενός συνεργάτης του Λυγινού και του Oswald. Θυμήθηκα όμως το όνομά του από τα ΜΜΕ που αναφέρονταν στο σκάνδαλο της Siemens.
* Με ποιον τρόπο ο Κυριτσάκας είχε αναμειχθεί στις πληρωμές του Ευσταθίου;
- Διαχειριζόταν offshore εταιρείες και τραπεζικούς λογαριασμούς κατ' εντολή και λογαριασμό του Ευσταθίου, όπως πληροφορήθηκα από τον Λυγινό ή τον Ευσταθίου. Περισσότερα δεν μπορώ να γνωρίζω. (...)
Θέλω να συμπληρώσω ότι είναι ενδεικτικό της διακομματικής διαπλοκής το γεγονός ότι κατά την προμήθεια των αεροπλάνων στην Επιτροπή Αμυνας της Βουλής, όπου ήμουν παρών, ο Μητσοτάκης επιχειρηματολογούσε με πολύ λεπτομερή στοιχεία υπέρ της προμήθειας των F-16, ενώ ο Εβερτ υπέρ των F-15. Αυτό με εξέπληξε, διότι και οι δύο ήταν στο ίδιο κόμμα.
Μάλιστα, όταν επελέγησαν τα F-16, στους διαδρόμους του ΥΕΘΑ κυκλοφορούσε με μια δόση χιούμορ η φράση ότι ο Μητσοτάκης κέρδισε τον υπουργό γιατί ο Τσοχατζόπουλος ήταν μαζί με τον Εβερτ υπέρ της προμήθειας των F-15, τα οποία εκπροσωπούσε ο κ. Λιακουνάκος.
Αυτό αναφέρεται για να καταδειχθεί το σύνθετο, το πολύπλοκο και το διακομματικό παιχνίδι στο ζήτημα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, αφού ηγετικά στελέχη του ιδίου κόμματος πρότειναν διαφορετικά προϊόντα και αντιδικούσαν μεταξύ τους συμμαχώντας με στελέχη από άλλα κόμματα.
Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ από enet
- Εγώ είπα κατά προσέγγιση ότι έχω λάβει το ποσό των 500.000 - 600.000 ευρώ. Αν είναι παραπάνω, θα προκύψει από την ανάλυση των λογαριασμών που πρόκειται να ανοίξουν.
* Στη διαδικασία επιλογής και υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος μπορείτε να μας πείτε ποιοι είχαν τον βαρύνοντα ρόλο και άρα συγκέντρωναν τις περισσότερες πιθανότητες να δεχθούν προτάσεις δωροδοκίας;
- Για προτάσεις δωροδοκίας δεν μπορώ να πω, όμως μπορώ να επισημάνω τα κρίσιμα στάδια της διαδικασίας επιλογής και υλοποίησης ενός εξοπλιστικού προγράμματος, καθώς και ποιοι ουσιαστικά αποφάσιζαν.
Το πρώτο κρίσιμο στάδιο ήταν μέσα στο κάθε Γενικό Επιτελείο, το οποίο είτε εισηγούνταν προμήθεια ενός συγκεκριμένου οπλικού συστήματος ή αν ήταν για διαγωνισμό για περισσότερα συστήματα, το κρίσιμο σημείο ήταν οι προδιαγραφές οι οποίες μπορούσαν να ευνοήσουν συγκεκριμένο οπλικό σύστημα.
Το δεύτερο κρίσιμο στάδιο που παίζει πρωταρχικό ρόλο, όχι μόνο από τη νομική του άποψη αλλά και την ουσιαστική, είναι η συγκρότηση των επιτροπών αξιολόγησης των προσφορών, της διαπραγμάτευσης που γίνεται με την εταιρεία για την προσφορά της τόσο για την οικονομική όσο και για τα αντισταθμιστικά, γιατί αυτοί οι δύο παράγοντες καθορίζουν την επωφελέστερη προσφορά και συνεπώς το μειοδότη.
Εν συνεχεία κρίσιμη είναι η επιτροπή που διαπραγματεύεται τη σύμβαση. Επίσης η επιτροπή κατάρτισης του σχεδίου σύμβασης. Αυτές οι επιτροπές ορίζονται και ελέγχονται από τη Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών και το Γενικό Διευθυντή της ΓΔΕ. Επομένως είναι κρίσιμα και τα πρόσωπα που απαρτίζουν τις επιτροπές αυτές.
Οι επιτροπές συγκροτούνται από τη Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών και τα Γενικά Επιτελεία που εγκρίνονται και ελέγχονται από το Γενικό Διευθυντή.
Στην περίοδο του κυρίου Τσοχατζόπουλου το όλο σύστημα του ελέγχου των επιτροπών ήταν από τον υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Προγραμμάτων Εξοπλισμών, τον κ. Λεονταρίτη, το Γενικό Διευθυντή κ. Σμπώκο τον οποίο διαδέχθηκε ο κ. Κολίρης. Ο Σμπώκος και ο Λεονταρίτης ήταν αυτοί που είχαν μεταξύ τους συνεχή και αδιάλειπτη συνεργασία ακόμα και νυχτερινές ώρες. Δεν θυμάμαι ποτέ ο Σμπώκος να κάλεσε το Διευθυντή της Διεύθυνσης, τον κ. Ανδρουλάκη Ζαχαρία, για να συνεργαστούν για τα εξοπλιστικά προγράμματα, παρά μόνο τον κ. Λεονταρίτη, ο οποίος έδινε τις εντολές του Γενικού Διευθυντή στον Ανδρουλάκη ή στις επιτροπές. Ο Λεονταρίτης έμεινε όσο ήταν ο Τσοχατζόπουλος στο ΥΕΘΑ.
Θέλω επίσης να προσθέσω ότι μόλις ήρθε ο Σμπώκος στο υπουργείο έκανε τον Λεονταρίτη από προϊστάμενο γραφείου, Υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Προγραμμάτων Εξοπλισμών. Ο Λεονταρίτης παρέμεινε σε αυτή τη θέση καθ' όλη τη διάρκεια της θητείας του Τσοχατζόπουλου στο ΥΕΘΑ.
Το 2002 με κοινή υπουργική απόφαση Τσοχατζόπουλου - Παπαντωνίου, ο Λεονταρίτης αποσπάστηκε στο γραφείο κ. Τσοχατζόπουλου, ο οποίος είχε γίνει υπουργός Ανάπτυξης, και αργότερα έγινε Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Το επόμενο κρίσιμο στάδιο ήταν η εισήγηση της ΓΔΕ/Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών σύμφωνα με τα πρακτικά και τις εισηγήσεις των επιτροπών προς το Γενικό Διευθυντή και τον υπουργό, που περνούσε όμως πριν και από εμένα.
Γι' αυτό η Διεύθυνση Προγραμμάτων Εξοπλισμών ήταν ιδιαίτερα κρίσιμη για τους εξοπλισμούς. Για τους υπηρεσιακούς παράγοντες που είχαν κρίσιμο ρόλο στην προμήθεια των υποβρυχίων, θα αναφερθώ εκτενέστερα στη συνέχεια. (...)
Επίσης θέλω να προσθέσω ότι ο κ. Λυγινός ή ο κ. Ευσταθίου, δεν θυμάμαι ποιος από τους δύο, μου είχε πει πριν από αρκετά χρόνια ότι κάποιος ονόματι Κυριτσάκας που έφτιαχνε offshore εταιρείες είχε κεντρικό ρόλο στις χρήσιμες πληρωμές του Ευσταθίου.
Τον κ. Κυριτσάκα δεν ήξερα, δεν τον ξέρω και δεν τον συνάντησα ποτέ. Γνώριζα όμως ότι είχε γραφείο στο κέντρο της Αθήνας και ήταν στενός συνεργάτης του Λυγινού και του Oswald. Θυμήθηκα όμως το όνομά του από τα ΜΜΕ που αναφέρονταν στο σκάνδαλο της Siemens.
* Με ποιον τρόπο ο Κυριτσάκας είχε αναμειχθεί στις πληρωμές του Ευσταθίου;
- Διαχειριζόταν offshore εταιρείες και τραπεζικούς λογαριασμούς κατ' εντολή και λογαριασμό του Ευσταθίου, όπως πληροφορήθηκα από τον Λυγινό ή τον Ευσταθίου. Περισσότερα δεν μπορώ να γνωρίζω. (...)
Θέλω να συμπληρώσω ότι είναι ενδεικτικό της διακομματικής διαπλοκής το γεγονός ότι κατά την προμήθεια των αεροπλάνων στην Επιτροπή Αμυνας της Βουλής, όπου ήμουν παρών, ο Μητσοτάκης επιχειρηματολογούσε με πολύ λεπτομερή στοιχεία υπέρ της προμήθειας των F-16, ενώ ο Εβερτ υπέρ των F-15. Αυτό με εξέπληξε, διότι και οι δύο ήταν στο ίδιο κόμμα.
Μάλιστα, όταν επελέγησαν τα F-16, στους διαδρόμους του ΥΕΘΑ κυκλοφορούσε με μια δόση χιούμορ η φράση ότι ο Μητσοτάκης κέρδισε τον υπουργό γιατί ο Τσοχατζόπουλος ήταν μαζί με τον Εβερτ υπέρ της προμήθειας των F-15, τα οποία εκπροσωπούσε ο κ. Λιακουνάκος.
Αυτό αναφέρεται για να καταδειχθεί το σύνθετο, το πολύπλοκο και το διακομματικό παιχνίδι στο ζήτημα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, αφού ηγετικά στελέχη του ιδίου κόμματος πρότειναν διαφορετικά προϊόντα και αντιδικούσαν μεταξύ τους συμμαχώντας με στελέχη από άλλα κόμματα.
Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ από enet
http://greki-gr.blogspot.gr/2013/12/blog-post_7669.html