Ταράξιππος...
Ας δούμε τι γράφει ο Απολλόδωρος στο έργο του ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΙΙΙ.
{ Ο Άτλας και η κόρη του Ωκεανού,ηΠληιόνη απέκτησαν επτά κόρες στηνΚυλλήνη της Αρκαδίας,τις οποίες ονόμασαν Πλειάδες.Αυτές ήταν ηΑλκυόνη,η Μερόπη,η Κελαινώ,ηΗλέκτρα,η Στερόπη,η Ταϋγέτη και ηΜαία.
Την Στερόπην παντρεύτηκε οΟινόμαος*.
Την Μερόπην την πήρε ο Σίσυφος.
Με δύο από τις Πλειάδες έσμιξε ερωτικά ο Ποσειδών.Πρώτα με την Κελαινώ,από την οποία γεννήθηκε ο Λύκος.Αυτόν ο Ποσειδών τον έστειλε να κατοικήσει στα νησιά των Μακάρων.
Μετά έσμιξε με την Αλκυόνη,από την οποία γεννήθηκε μια κόρη,η Αίθουσα.Αυτή απέκτησε από τον Απόλλωνα τον Ελευθήρα.Γέννησε και άλλους δύο γιούς,τον Υριέα και τον Υπερήνορα.Από τον Υριέα και τη νεράϊδα Κλονία γεννήθηκαν ο Νυκτεύς και ο Λύκος.Από τον Νυκτέα και τηνΠολυξένη γεννήθηκε η Αντιόπη,η οποία απέκτησε από τον Δία τον Ζήθο και τον Αμφίωνα**.
Με τις υπόλοιπες κόρες του Άτλαντος έσμιξε ερωτικά ο Ζεύς.
Η Μαία,η μεγαλύτερη κόρη συνευρέθη με τον Δία σε μια σπηλιά στο όρος Κυλλήνη της Αρκαδίας της Απίας(Πελοποννήσου) και γέννησε τονΕρμή***.
Η Ταϋγέτη,πάλι,απέκτησε από τον Δία τον Λακεδαίμονα,το όνομα του οποίου πήρε η χώρα της Λακεδαίμονος.Από τον Λακεδαίμονα και τηνΣπάρτην,την κόρη του Ευρώτα****,ο οποίος ήταν γιός του Λέλεγος του αυτόχθονος και της νηίδος νύμφης Κλεοχάρειας,γεννήθηκαν ο Αμύκλαςκαι η Ευρυδίκη.
Την Ευρυδίκην παντρεύτηκε ο Ακρίσιος,ενώ ο Αμύκλας παντρεύτηκε την Διομήδην,την κόρη του Λαπίθη και απέκτησαν τον Κυνόρτην και τονΥάκινθον.
Ο Κυνόρτης απέκτησε τον Περιήρην,ο οποίος παντρεύτηκε την Γοργοφόνην,την κόρη του Περσέως-όπως αναφέρει ο Στησίχορος-και γέννησε τον Τυνδάρεω,τον Ικάριον,τον Αφαρέαν και τον Λεύκιππον.Ο Αφαρεύς και η Αρήνη,η κόρη του Οιβάλου,απέκτησαν τον Λυγκέαν,τον Ίδαν και τον Πείσον.Κάποιοι
πιστεύουν ότι ο Ίδας γεννήθηκε από τον Ποσειδώνα.Όσο για τον
Λυγκέαν,ήταν τόσο οξυδερκής,ώστε μπορούσε να βλέπει και όσα υπάρχουν
κάτω από την γην.
(Μερικοί,βέβαια,λένε ότι ο Αφαρεύς και ο Λεύκιππος γεννήθηκαν από τον Περιήρην,τον γιό του Αιόλου.Λένε ακόμη ότι ο Κυνόρτης απέκτησε τον Περιήρην και αυτός τον Οίβαλον και ότι από τον Οίβαλον και την νηίδαν νύμφην Βάτειαν γεννήθηκε ο Τυνδάρεω,ο Ιπποκόων και ο Ικάριος).
Ο Λεύκιππος απέκτησε δύο κόρες,την Ιλάειραν και την Φοίβην,τις οποίες άρπαξαν οι Διόσκουροι και τις παντρεύτηκαν.
Έκανε και άλλη μια κόρη,την Αρσινόην,με την οποία έσμιξε ερωτικά ο Απόλλων και απέκτησε τονΑσκληπιόν.
Μερικοί ισχυρίζονται ότι ο Ασκληπιός δεν ήταν γιός της Αρσινόης του Λευκίππου,αλλά τηςΚορωνίδος,της κόρης του Φλεγύου από τηνΘεσσαλία.Λένε ότι ο Απόλλων την ερωτεύτηκε και ότι αμέσως ενώθηκε μαζί της.
Η Κορωνίς,ωστόσο,παντρεύτηκε τον Ίσχην,τον
αδελφό του Καινέως,αγνοώντας τις αντιρρήσεις του πατέρα της.Όταν ένας
κόραξ πήγε αυτήν την είδηση στον Απόλλωνα,ο Θεός τον καταράστηκε και τον
έκανε μαύρο από άσπρο που ήταν πριν.Την Κορωνίδα την σκότωσε και όταν
έκαιγε το νεκρό της σώμα,άρπαξε το βρέφος από τη φωτιά και το πήγε στον Χείρωνα,τον Κένταυρον.Αυτός μεγάλωσε το παιδί και του δίδαξε την ιατρική και την κυνηγετική τέχνη.}
.........................
Δύο εκ των θυγατέρων του Άτλαντος,των λεγομένων Πλειάδων,η Στερόπη και η Μαία,η μεν πρώτη παντρεύτηκε τον Οινόμαο και έτεκεν την Ιπποδάμεια,η δε δευτέρα συνευρέθη με τον Δία και έτεκεν τον Θεόν Ερμή.
Άρα η Ιπποδάμεια και ο Ερμής ήταν πρωτοξάδελφα.Γιος του Ερμή,από την Φαέθουσα του Δαναού ήταν ο Μυρτίλος(*),ανηψιός της Ιπποδαμείας,αλλά και εγγονός του Διός.Όταν ο Πέλοψ κατέφθασε
στην Ολυμπία και για να καταφέρει να νικήσει τον Οινόμαο στην
αρματοδρομία αντοχής,που είχε ως αφετηρία τον Ναό του Ολυμπίου Διός και
τερματισμό τον Ναό του Ποσειδώνος στον Ισθμό της Κορίνθου,ζήτησε τη
βοήθεια του Μυρτίλου.
Κι
αυτό γιατί τα άλογα του Οινόμαου είχαν θεϊκή δύναμη και αντοχή γιατί
ήταν δώρο του πατέρα του,του Θεού Άρη!Όμως κατ' έναν μύθο και τα άλογα
του Πέλοπος είχαν θεϊκή δύναμη,διότι ήταν δώρο του Θεού Ποσειδώνος!Παρ'
όλα αυτά ο διακαής πόθος του Πέλοπος για την Ιπποδάμεια,τον παρέσυρε να
διαπράξει δόλο με τη βοήθεια του Μυρτίλου,που ήταν ο ηνίοχος του
Οινομάου,αλλά και εγγονός του,από την αδελφή της συζύγου του!Ο Μυρτίλος
όμως,ως λέγεται,ήταν κρυφά ερωτευμένος με την θεία του την Ιπποδάμεια
και ο Πέλοψ του υποσχέθηκε ότι ή θα του παραχωρούσε την Ιπποδάμεια για
μία νύκτα ή θα του έδινε το μισό βασίλειο!
Έτσι
ο Μυρτίλος δέχθηκε να συμπράξει,αντικαθιστώντας τις ορειχάλκινες σφήνες
του εμπρόσθιου τροχού του άρματος του Οινομάου με κέρινες,είτε δεν
έβαλε καθόλου!Έτσι,όταν ξεκίνησε η αρματοδρομία,ο τροχός έφυγε και το
τέθριππο του Οινομάου αναποδογύρισε,με αποτέλεσμα τον θάνατό του.
Μετά
τη νίκη του,ο Πέλοψ πήρε την Ιπποδάμεια και τον Μυρτίλο και
κατευθύνθηκε προς την πατρίδα του στη Μικρά Ασία,εκεί στη χώρα του
πατέρα του Τάνταλου.Στη διαδρομή αρνήθηκε να εκπληρώσει την υπόσχεσή του
στον Μυρτίλο,ο οποίος προσπάθησε να αποσπάσει με τη βία την
ιπποδάμεια,με αποτέλεσμα ο Πέλοψ να τον γκρεμίσει από ψηλά στη θάλασσα
της ανατολικής Απίας(Πελοποννήσου),που από τότε ονομάστηκε Μυρτώον
Πέλαγος!
Πέφτοντας
ο Μυυρτίλος πρόλαβε και καταράστηκε τον Πέλοπα και τους απογόνους
του,μια κατάρα που έφερε δυστυχίες στα παιδιά και τα εγγόνια του,ειδικά
στους Ατρείδες,τους απογόνους του γιού του Ατρέα!
Αφού
βρέθηκε το σώμα του Μυρτίλου,τάφηκε στην Ολυμπία,ενώ τον τιμούσαν με
ετήσιες θυσίες στον Ναό του πατέρα του,Θεού Ερμή.Μάλιστα ο πατέρας του
τον τίμησε υψώνοντάς τον στον ουρανό.Είναι ο αστερισμός Ηνίοχος!
Το ανατολικό πέταλο του ιπποδρόμου,όταν εισήλθε πάλι το αγώνισμα,κατά την 25ην Ολυμπιάδα(Παυσανίας,Ηλιακά Α',-V.8 [8.7]),μετά την ανανέωση των Ολυμπικών Αγώνων από τον Ίφιτο προ 2789 ετών,περνούσε
ακριβώς δίπλα από τον τάφο του Μυρτίλου!Κι έτσι,όταν τα άλογα έφταναν
στη στροφή και πλησίαζαν το σημείο ταφής του,ταράσσονταν***** και αυτή η
ταραχή τους έδωσε στο σημείο το όνομα Ταράξιππος!Δηλαδή,η ταραχή των ίππων.Ο ιππόδρομος βέβαια υπήρχε από την εποχή του Πέλοπος(Παυσανίας Ηλιακά Α',-V.8 [8.1] - [8.5] ),που χάνεται στα βάθη του χρόνου,άρα το όνομα δόθηκε τότε και είναι το πρώτο σημείο ιπποδρόμου με το όνομα Ταράξιππος.
Επειδή
όμως,στις στροφές των ιπποδρόμων συνέβαιναν θανατηφόρα ατυχήματα,λόγω
της φυγοκέντρου δυνάμεως και τα άλογα ταράσσονταν από τα πνεύματα των
νεκρών λόγω της ιδιαίτερης ευαισθησίας τους,καθιερώθηκε σε όλους τους
ιπποδρόμους η ονομασία Ταράξιππος!
Πλάτων Πισατίδης
Με πληροφορίες:
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΠΟΛΛΟΔΩΡΟΥ
ΗΛΙΑΚΑ Α' ΠΑΥΣΑΝΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
*Κόρη
του Οινόμαου και της Στερόπης ήταν η Ιπποδάμεια που παντρεύτηκε τον
Πέλοπα.Από αυτόν η νήσος Απία μετονομάστηκε σε Πέλοπος
Νήσος(Πελοπόννησος).
**Είναι γνωστή πλέον η ΠΥΡΑΜΙΔΑ της ΘΗΒΑΣ στην κορυφή της οποίας βρίσκονται οι τάφοι του Ζήθου και του Αμφίονος.
***Ο Θεός Ερμής είναι εξάδελφος των παιδιών που γεννήθηκαν από τις αδελφές της μάνας του Μαίας.
****Από
τον Λακεδαίμονα πήραν το όνομα οι Λακεδαιμόνιοι,που πριν λέγονταν
Λέλεγες,από την Ταϋγέτη το όρος Ταΰγετος,από την Σπάρτη η πόλις της
Σπάρτης,από τον Ευρώτα ο ποταμός Ευρώτας,ενώ από τον Αμύκλα η πόλις
Αμύκλαι.
*****Εκ
του ρήματος ταράσσω.Είναι γνωστή η ευαισθησία των ίππων,όταν περνούν
από σημεία που υπάρχουν νεκροί!Ο λαός
λέει,ότι...αλαφιάζονται,αφηνιάζουν,από..."αερικά",από..."ίσκιους"!
(*) Μύρτιλον λέγεται κι ένα από τα πιο ισχυρά βότανα...(Θεωρείται
ιερό φυτό από την αρχαιότητα, συνδέθηκε με πολλές θεότητες, κυρίως με
την Αφροδίτη. Φάρμακο από την αρχαιότητα, χρησιμοποιήθηκε για πλήθος
νοσημάτων. Επίσης στην αρχαία Ελλάδα παρασκεύαζαν ένα αρωματικό κρασί "μυρτινίτης οίνος" καθώς και αρωματικό λάδι "μύρτινον έλαιον".)
Σημείωσις:
Επειδή
ο ΜΥΘΟΣ είναι πραγματική ΙΣΤΟΡΙΑ,αλλά λόγω του άπειρου χρόνου που
συνέβησαν αυτά τα πραγματικά γεγονότα,πολλοί ευκόλως σήμερα τα
παρουσιάζουν ως φανταστικά!
Ο Πλάτων όμως,αλλιώς τα λέει...
β."...ως προς τούτο πρέπει να πιστεύσωμεν όσους ωμίλησαν προ ημών,όπου ήσαν,καθώς έλεγον,απόγονοι
των θεών και ασφαλώς εγνώριζον πολύ καλά τους προγόνους των.Είναι
αδύνατον λοιπόν να μη πιστεύωμεν εις τους απογόνους των θεών,μολονότι
αυτοί ωμίλησαν χωρίς πιθανάς και αναγκαίας αποδείξεις"
Πλάτωνος "ΤΙΜΑΙΟΣ" Ε' 29,ΙΓ'.4.
Σε προσεχή ανάρτηση άρθρου,θα αποδείξουμε ότι και ο Οινόμαος και ο Πέλοψ,αλλά και οι Θεοί ήταν υπαρκτά πρόσωπα!
Μέχρι τότε,εσείς ερευνήστε,πότε έγινε ο Τρωϊκός Πόλεμος!
http://alfeiospotamos.pblogs.gr/2013/08/taraxippos-giati-pote-kai-pws-dothhke-ayth-h-onomasia.html