Την ώρα που συνεχίζονται με πυρετώδεις ρυθμούς οι ανασκαφές
στον Τύμβο Καστά για την λύση του μυστηρίου με τον...
ένοικο του τάφου, ήρθαν στο φως της δημοσιότητας σπάνια φωτογραφικά
ντοκουμέντα από την ανακάλυψη του ιστορικού λέοντα της Αμφίπολης.
Οι φωτογραφίες περιλαμβάνονται στο βιβλίο «The Lion Monument at
Amphipolis» του Σουηδού αρχαιολόγου Όσκαρ Μπρόνιρ που κυκλοφόρησε το
1941 και δεν μεταφράστηκε ποτέ στα ελληνικά. Τότε, ο αρχαιολόγος είχε
παραθέσει στις σελίδες του βιβλίου το σχέδιο αναπαράστασης που
εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες.
Σχετικά με τον λέοντα και σε ποιον άνδρα είναι αφιερωμένο το γλυπτό που
βρέθηκε στις όχθες του Στριμώνα, ο Μπρόνιρ έγραφε πως πιστεύει ότι
δημιουργήθηκε για τον Λαομέδωνα: «Το 1895, ο Γουόλτερ Τζουντέιθ υπέθεσε
ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που
ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων.
Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο
συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να
απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και
ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του
εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα...
Η θεωρία ότι ο κάτοχος της σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου ήταν ο Λαομέδων και
η αρχιτεκτονική μορφή του μνημείου του λέοντα, που υποδεικνύει την
Ιωνία ως καταγωγή του τύπου του, ευνοεί την άποψη ότι, αντί οποιουδήποτε
άλλου από τους εταίρους του Αλεξάνδρου, ο Λαομέδων τιμήθηκε με τον
λέοντα της Αμφίπολης».
Ουσιαστικά, αν κάποιος συνδέσει την σημερινή ανακάλυψη του Τύμβου με τον
λέοντα της Αμφίπολης, ένα πιθανός ένοικος του τάφου είναι και ο
Λαομέδωνας. Μάλιστα, το 1974 ο αρχαιολόγος Δημήτρης Λαζαρίδης είχε
γράψει στο αφιέρωμα του υπουργείου Πολιτισμού «Αμφίπολις» για το μνημείο
του λέοντα:
Στην Αρχαία Αμφίπολη εγκαταστάθηκαν οι τρεις πιο αξιόλογοι ναύαρχοι του
Μεγάλου Αλεξάνδρου: ο Νέαρχος που καταγόταν από την Κρήτη, ο Ανδροσθένης
από τη Θάσο και ο Λαομέδων από τη Λέσβο. Ο τελευταίος είναι ο
αφοσιωμένος σύντροφος του Αλεξάνδρου, τριήραρχος και διοικητής των
αιχμαλώτων αρχικά, σατράπης της Συρίας αργότερα.
Στον Λαομέδοντα πιθανώς αποδίδεται το μνημείο και αυτού τη δόξα, την
πολεμική αρετή και το θάρρος συμβόλιζε. Γιατί το λιοντάρι δεν είναι μόνο
ένα έργο τέχνης, που επιβάλλεται με τις διαστάσεις και τη δύναμή του.
Δεν είναι μόνο η απόδοση των ανατομικών λεπτομερειών που κάνει εντύπωση.
Πέρα από αυτά υπάρχει ένας συμβολισμός στο πλαστικό αυτό έργο, που μας
θυμίζει το γνωστό επίγραμμα: “Ειπέ, λέων, φθιμένοιο τίνος τάφον
αμφιβέβηκας, βουφάγε; Τις τας σας άξιος ην αρετάς;»
Πάντως, δεν υπάρχουν μέχρι και σήμερα στοιχεία που να καταδεικνύουν ότι ο
λέοντας της Αμφίπολης είναι αφιερωμένος στον Λαομέδωνα και τότε οι
αρχαιολόγοι δεν μπορούσαν να βγάλουν κάποιο συγκεκριμένο συμπέρασμα
επειδή δεν ήξεραν αν υπήρχε κάποιος τύμβος στο σημείο και το πως βρέθηκε
το λιοντάρι εκεί. Παράλληλα, δεν υπάρχουν στοιχεία από την ζωή του
Λαομέδωντα που τον συνδέουν με την Αμφίπολη καθώς ακολούθησε τον Μέγα
Αλέξανδρο στην Ασία και δεν γύρισε ποτέ από την εκστρατεία επειδή
εγκαταστάθηκε στην Περσία.
koolnews.gr
Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου