Μια υπόθεση που ίσως πάρει απρόβλεπτες διαστάσεις εξελίσσεται από την προηγούμενη εβδομάδα στην περιοχή ανάμεσα στη Χίο και την Σάμο και αφορά την προσπάθεια της Άγκυρας να βρει και να ανελκύσει τα συντρίμμια του F-16D«91-0023», που είχε καταπέσει το 1996 (8 Οκτωβρίου) στη διάρκεια αερομαχίας με ελληνικά Mirage 2000, όταν σαν μέρος σχηματισμού τουρκικών αεροσκαφών είχε προβεί σε παραβάσεις του FIR και παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου.
Να υπενθυμίσουμε ότι στο περιστατικό εκείνο, 2 F-16 (ένα μονοθέσιο και ένα διθέσιο) και 4 F-4E της ΤΗΚ είχαν αναγνωριστεί και αναχαιτιστεί από 2 M2000 της 331 Μοίρας. Στη διαδικασία και ενώ τα τουρκικά Phantom αποχώρησαν, τα τουρκικά Fighting Falcon εμπλέχθηκαν επανειλημμένα με τα ελληνικά Mirage και στην διαδικασία το διθέσιο κατέπεσε και συνετρίβη περίπου 9 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Χίου σκοτώνοντας τον κυβερνήτη του υποσμηναγό Nail Erdoğan, ενώ ο συγκυβερνήτης του αντισμήναρχος Osman Çiçekli, εκτινάχθηκε. Περισυνελλέγη αργότερα από ελληνικά μέσα SAR, μεταφέρθηκε στην Χίο, όπου και του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες, για να επιστρέψει αργότερα στην Τουρκία. Η Άγκυρα καλλιέργησε (αν και ποτέ επίσημα) από την πρώτη στιγμή τη θέση ότι το τουρκικό F-16 καταρρίφθηκε από το ελληνικό Mirage.
Όπως αποκαλύφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η Τουρκία ανακοίνωσε ότι προχωρεί σε έρευνα για την εύρεση των συντριμμιών (18 χρόνια αργότερα) κάτι που εντάσσεται μεν σε μια γενικότερη προσπάθεια της Άγκυρας μετά από δημόσιες κυβερνητικές δεσμεύσεις, συμπεριλαμβανομένης και της ανάκτησης περισσότερων κομματιών του RF-4E που είχε καταρριφθεί από τη Συρία τον Ιούνιο του 2012, αλλά προφανώς κρύβει και άλλες σκοπιμότητες εναντίον μας. Για τις προθέσεις πάντως αυτές υπήρξε ενημέρωση της ελληνικής πλευράς. Σχετικά, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εξωτερικών, Κωνσταντίνο Κούτρα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου δήλωσε ότι: «Το Υπουργείο Εξωτερικών, βεβαίως και έχει ενημερωθεί από τις τουρκικές αρχές για τις έρευνες, οι οποίες διεξάγονται σε διεθνή ύδατα, σε περιοχή νοτίως της Χίου, και αφορούν στον εντοπισμό και στην ανέλκυση τουρκικού στρατιωτικού αεροσκάφους που κατέπεσε το 1996, καθώς και της σορού του πιλότου του. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει ήδη, προβεί σε όλες τις δέουσες διπλωματικές ενέργειες προς την τουρκική πλευρά, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι τουρκικές έρευνες θα διεξαχθούν στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, εκφράζοντας, ταυτοχρόνως, την ετοιμότητα της Ελλάδος, εάν χρειασθεί, να συνδράμει τις προσπάθειες εντοπισμού και ανέλκυσης. Ευνόητο, τέλος, είναι ότι οι αρμόδιες ελληνικές αρχές παρακολουθούν στενά το ζήτημα».
Η έρευνα του τουρκικού ναυτικού ξεκίνησε με δυο ναρκοθηρευτικά κλάσης Aydin τα TCG «Amasra» M266 και TCG «Akcakoca» M268, που συνοδευόντουσαν από τουρκική πυραυλάκατο και ενίοτε δυο κανονιοφόρους. Τα σκάφη αυτά είναι εφοδιασμένα με ναρκοθηρευτικό σόναρ που μπορεί να εντοπίσει αντικείμενα στον βυθό αλλά και με υποθαλάσσια μη επανδρωμένα οχήματα UUV που μπορούν να προβούν σε περαιτέρω έρευνα, αναγνώριση, ταυτοποίηση και καταστροφή του αντικειμένου εάν πρόκειται για νάρκη.
Τα τρια τελευταία 24ωρα και αφού τα δυο ναρκοθηρευτικά είχαν εκτελέσει πλου στην προβλεπόμενη από την δέσμευση περιοχή και εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων, στην περιοχή έσπευσε και ένα πλοίο έρευνας-διάσωσης/ θαλασσίων ερευνών, το Α589 που, αν και παλαιό, είναι εφοδιασμένο με συρόμενη διάταξη σόναρ που φέρεται να χρησιμοποίησε εντατικά προχθές και χθες στην ευρύτερη περιοχή όπου πιθανόν κατέληξε το τουρκικό F-16.
Αν και μόνο υπόθεση μπορεί να γίνει σχετικά, η κλιμάκωση της τουρκικής έρευνας ίσως σχετίζεται με αρχικά ευρήματα των δυο ναρκοθηρευτικών που έρχεται να επιβεβαιώσει το Α589. Εάν πράγματι έχουν βρεθεί συντρίμμια, ή πιθανά αντικείμενα, η συνδρομή του τελευταίου για «χαρτογράφηση» της περιοχής είναι απαραίτητη σε προετοιμασία τυχόν ανέλκυσης.
Το μεγάλο θέμα βέβαια είναι ότι οι Τούρκοι ίσως ανοίξουν και πάλι το θέμα «91-0023»/ Nail Erdoğan, που παίρνει κατά καιρούς διαστάσεις από τα τουρκικά ΜΜΕ.
kerberos-hellas
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου